Po Facebooku, Google także przeprasza za śledzenie. Apple trzyma ich w garści

Po Facebooku, Google także przeprasza za śledzenie. Apple trzyma ich w garści31.01.2019 13:47
Po Facebooku, Google także przeprasza za śledzenie. Apple trzyma ich w garści

Facebook, by zebrać więcej danych, płacił 20 dolarów użytkownikom za korzystanie z aplikacji, śledzącej każdy ich krok. Okazało się jednak, że aplikacja do prowadzenia płatnych testów łamała regulamin App Store i została usunięta ze sklepu. Na fali tego zamieszania wyłoniła się także firma Google, która miała podobną aplikację i podobne przewinienia.

Podobnie jak aplikacja Facebooka, Screenwise Meter Google'a także wykorzystywał certyfikaty biznesowe niezgodnie z przeznaczeniem i naruszył regulamin App Store'a. Aplikacja do prowadzenia publicznych testów nie powinna być przypisana do programu deweloperskiego dla firm – w nim powinny być rozwijane tylko wewnętrzne aplikacje przedsiębiorstwa. Google wycofał swoją aplikację z programu i przeprosił za błąd. Screenwise Meter został wyłączony na wszystkich urządzeniach z iOS-em.

Google rozwijał Screenwise Meter od 2012 roku. Aplikacja jest bardzo podobna do wspomnianej wyżej Facebook Research. Także łączyła urządzenie z VPN-em, który umożliwiał Google'owi monitorowanie i analizowane ruchu. W zamian użytkownicy otrzymywali karty podarunkowe. Firma zachęcała do pobrania jej osoby, które ukończyły 18 lat lub 13, jeśli ich konta były częścią grupy rodzinnej. Na swoje usprawiedliwienie Google przypomniał, że udział w badaniu był dobrowolny, a uczestnicy byli informowali o tym, jak ich dane są wykorzystywane, w przeciwieństwie do członków Facebook Research. Ponadto Google nie miał dostępu do zaszyfrowanych danych na iPhone'ach i iPadach, w każdej chwili można było wypisać się z testów lub chwilowo wyłączyć zbieranie danych, gdy chcieliśmy zrobić coś prywatnego.

Apple wszechmogący

Google działa szybko i należy mu się pochwała za szczere przyznanie się do winy. Zobaczymy, czy Apple wycofa firmie certyfikat tak samo, jak zrobił to w przypadku Fcebooka. Jeśli tak, Google wpadnie w poważne tarapaty. Brak dostępu do aplikacji dla pracowników i brak możliwości prowadzenia wewnętrznych testów może znacząco upośledzić działanie firmy i narazić ją na realne straty finansowe.

W przypadku Facebooka konsekwencje były poważne. Wycofanie certyfikatu programu deweloperskiego odebrało firmie możliwość testowania swoich produktów. Dziesiątkom tysięcy pracowników firmy odebrano dostęp do podstawowych narzędzi, łącznie z menu firmowego baru i rozkładem jazdy. W momencie, gdy firma w takim stopniu polega na jednym ekosystemie, wszelkie naruszenia regulaminu App Store'a mogą ją sparaliżować.

Ta sytuacja pokazuje również, jak ogromną władzę Apple ma nad konkurentami i partnerami. W każdej chwili może uniemożliwić pracę setek globalnych przedsiębiorstw. Facebook nie jest tu niewinny, ale odcinanie wszystkich pracowników używających iPhone'ów od firmowej komunikacji to jednak zbyt wysoka kara.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.