Pociąg do bankructwa. "Konkurs PKP: wygraj 2000 złotych" to sprawka oszustów

Pociąg do bankructwa. "Konkurs PKP: wygraj 2000 złotych" to sprawka oszustów08.07.2022 10:03
Oszuści podszywają się pod PKP.
Źródło zdjęć: © PKP

W sieci niczym Pendolino wystartowała nowa kampania fałszywego konkursu online. Tym razem oszuści postanowili podszywać się pod Polskie Koleje Państwowe, kusząc potencjalne ofiary łatwymi pieniędzmi do wygrania.

2 000 zł piechotą nie chodzi, a już na pewno nie znajdziemy ich w PKP. Mimo to cyberprzestępcy postanowili wykorzystać spółkę Skarbu Państwa w kolejnym oszustwie. Na Messengerze lub WhatsAppie wysyłają fałszywe wiadomości, w których zachęcają do wzięcia udziału w konkursie – zauważa serwis CyberRescue.

Proceder jest wyjątkowo prosty. Na Messengerze lub WhatsAppie dostajemy od znajomego wiadomość z linkiem i krótką wzmianką o inicjatywie. Tytuł kusi 2 000 zł nagrody oraz dodatkiem transportowym na 88-lecie PKP.

Po kliknięciu łącza zostajemy przekierowani na spreparowaną stronę, podszywającą się pod PKP. Aby wziąć udział w losowaniu, wystarczy wypełnić krótką ankietę, a następnie udostępnić link swoim znajomym. Oprócz adresu e-mail trzeba podać swoje imię, nazwisko i numer telefonu. Przestępcy mogą próbować wykorzystać pozyskane dane np. do logowania do bankowości internetowej. Inną opcją jest sprzedaż przejętych informacji osobom trzecim.

Jedną z takich wiadomości otrzymał Mateusz, który powiadomił Cyber Rescue o nowym oszustwie. – Dostałem wiadomość od kumpla na Messengerze. Pomyślałem, że skoro mi to wysyła, nie jest to nic niebezpiecznego. Wziąłem udział w tym konkursie i po chwili zrozumiałem, że to oszustwo. Najgorzej, że wysłałem go do wielu znajomych – przyznaje mężczyzna.

Oszuści w nowej kampanii podszywają się pod PKP., Źródło zdjęć: © CyberRescue
Oszuści w nowej kampanii podszywają się pod PKP.
Źródło zdjęć: © CyberRescue

– Ten rodzaj oszustwa jest szczególnie złośliwy, bo przez udostępnianie linku naszym znajomym, rozprzestrzenia się podobnie do wirusa – wyjaśnia Klaudia Kobyłecka z CyberRescue. – Oszuści próbują wykorzystać nasze zaufanie. Im bardziej coś wydaje się nam znajome, tym większe prawdopodobieństwo, że zadziałamy automatycznie i nie zatrzymamy się w odpowiednim momencie. Z tego też powodu na pierwszym miejscu zawsze widzimy logo znanej marki.

Jak widać, sami zainteresowani wygraną przyczyniają się do dodawania kolejnych wagonów do kolei, która może nas zabrać jedynie w kierunku utraty wrażliwych danych osobowych, a w tym również pieniędzy. Pod żadnym pozorem nie należy brać udziału w tym "konkursie", a tym bardziej nie podawać dalej zdradzieckiego łańcuszka.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.