Podszywali się pod prokuraturę. Kobieta straciła ponad 110 tys. zł

Podszywali się pod prokuraturę. Kobieta straciła ponad 110 tys. zł24.07.2023 16:48
Oszuści wykorzystują sprytne metody, by podszyć się pod numer telefonu
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Liubomyr Vorona

Spoofing to sprytny rodzaj ataku, który może zostać wykorzystany do uwiarygodnienia przestępców i przejęcia pieniędzy. Przekonała się o tym kobieta z Jasła, która w ten sposób straciła nie tylko oszczędności, ale też dodatkowo zaciągnięty kredyt.

Sprawę opisuje Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie. Do komisariatu w Jaśle zwróciła się poszkodowana kobieta, która została naciągnięta przez oszustów podających się za Biuro Informacji Kredytowej oraz Prokuraturę z Mokotowa.

Oszustwo na Biuro Informacji Kredytowej

Do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika Biura Informacji Kredytowej (BIK), informując o próbie oszustwa z zaciągnięciem kredytu. Wprawdzie kobieta nie zauważyła na koncie nic podejrzanego, ale oszust argumentował to wyłączonymi aktualizacjami i poprosił kobietę o zaciągnięcie takiego kredytu w wysokości 50 tys. zł w swoim banku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Naciągacz dodatkowo powiadomił kobietę o przejęciu sprawy przez prokuraturę. Informacja została uwiarygodniona imieniem i nazwiskiem oraz numerem telefonu prokuratora z Mokotowa, który miał zadzwonić do kobiety. Tak się też stało - do kobiety zadzwonił mężczyzna, przedstawiając się z imienia i nazwiska oraz podając się za wspomnianego prokuratora. Na ekranie telefonu wyświetlił się numer warszawskiej prokuratury.

Oszuści okazali się wyjątkowo sprytni, bo powiadomili o zamieszaniu pracownika banku w próbę wyłudzenia pieniędzy i zabronili kobiecie rozmawiać o sprawie z jakimkolwiek pracownikiem tej placówki. Pieniądze musiały zostać zabezpieczone. Kobieta dostała polecenie, by wpłacić pożyczone pieniądze w wyznaczonym wpłatomacie. Następnie poproszono ją, by podobnie postąpiła ze swoimi oszczędnościami - do wpłatomatu przekazała ponad 60 tys. zł.

Po wpłaceniu pieniędzy, kobieta otrzymała wiadomość, że środki zostały przyjęte do zwrotu i będą oczekiwać na podanym koncie rezerwowym, z którego będzie mogła z powrotem przelać swoje pieniądze. Ofiara miała otrzymać dane logowania do konta bankowego, jednak nikt się z nią potem już nie kontaktował. Danych logowania nie otrzymała. Kobieta w ten sposób straciła ponad 110 tys. zł.

Policja ostrzega przed spoofingiem

Oszuści okazali się wyjątkowo sprytni – kobieta straciła nie tylko swoje oszczędności, ale też dodatkowo zaciągnięty kredyt. Historia ma wyczulić osoby na próby oszustwa związane ze spoofingiem telefonu. Oszuści wykorzystują sprytne metody, by podszyć się pod numer telefonu, ale też adres e-mail czy adres IP, by podszywać się pod banki, instytucje i urzędy państwowe, firmy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia od swoich ofiar danych lub pieniędzy.

Policja przypomina, że ani policja ani prokuratura nie prosi o wpłacanie pieniędzy. Nie powinniśmy też przekazywać swoich pieniędzy na słowo obcym osobom. W przypadku telefonów z banków, BIK-u czy innych instytucji powinniśmy się rozłączyć i sami zadzwonić do banku lub udać się do placówki. Nie należy również instalować żadnych aplikacji, które są zalecane przez rzekomych konsultantów, pracowników banków, policjantów czy prokuratorów.

Paweł Maziarz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.