Polacy kupują więcej muzyki: winyle przeżywają renesans, smartfony nie służą do słuchania

Polacy kupują więcej muzyki: winyle przeżywają renesans, smartfony nie służą do słuchania16.03.2015 10:44

Podczas gdy niektóre organizacje dbające o interes twórców biją na alarm, ZPAV jest zadowolony ze sprzedaży muzyki w Polsce. Podsumowanie ubiegłego roku w branży muzycznej zaczyna się bardzo optymistycznie:

Dobry rok na polskim rynku muzycznym. Po raz pierwszy od ośmiu lat wzrosła sprzedaż nośników fizycznych. Kolejny wzrost notuje muzyka cyfrowa.

I rzeczywiście – liczby, które przecież nie kłamią, pokazują wzrost zainteresowania Polaków kupowaniem muzyki. W porównaniu do roku 2013, 2014 przyniósł wzrost o 7%. Segment sprzedaży muzyki na nośnikach fizycznych wzrósł o 2%. Ważne jest to, że po raz pierwszy od pięciu lat Polacy kupili więcej fizycznych albumów niż rok wcześniej. Najczęściej sięgamy po płyty CD – w ubiegłym roku najlepiej sprzedawały się albumy Mini World Indili, pierwsza solowa płyta Artura Rojka Składam się z ciągłych powtórzeń oraz The Endless River, nagrany pod szyldem Pink Floyd, choć z oryginalnego składu został tylko David Gilmour. Niestety nie ma danych na temat tego, ile płyt zostało skopiowanych na smartfony, ale niedawne badania Federacji Konsumentów mówią, że niewiele.

Cieszy także spory wzrost popularności płyt winylowych, do których po zachłyśnięciu się dobrodziejstwami cyfrowej muzyki i wymianie pasków w wysłużonych Unitrach po rodzicach wraca coraz więcej osób. W stosunku do 2013, w ubiegłym roku kupiliśmy dwa razy więcej płyt winylowych. Stanowiły one 4,5% rynku fizycznych nośników z muzyką, a ich sprzedaż osiągnęła poziom 12 milionów złotych. Jako właścicielka modelu Bernard (gs467), który towarzyszy mi odkąd pamiętam, mogę się tylko cieszyć. Wybór muzyki na płytach winylowych jest coraz większy i dzięki temu, że Polska nie odstaje tu od światowych trendów, dostępność płyt zauważalnie się poprawiła.

Muzyka cyfrowa również cieszy się rosnącym zainteresowaniem polskich klientów – w porównaniu do 2013, rynek ten urósł aż o 31%! Co ciekawe, sprzedaż utworów do pobrania spadła o 10%, mniej popularne jest także kupowanie muzyki na urządzenia mobilne. Zwyczaje Polaków jasno pokazują, że nie jesteśmy zainteresowani kupowaniem muzyki na telefony, co stanowi tylko 4% rynku. Nieco więcej, bo 15%, kupiliśmy na komputery. Prawdziwym sukcesem okazały się usługi pozwalające słuchać prosto z Sieci, jak Spotify, Deezer, WiMP oraz YouTube, które stanowią 78% rynku muzyki cyfrowej (wzrost o 44% względem 2013). O popularności pierwszych trzech decydować może łatwa obsługa i niska cena, za YouTube zaś stoi prostota obsługi i dostępność niemal każdego utworu, jaki sobie wymarzymy, choć często jakość nagrań jest poniżej wszelkich akceptowalnych standardów.

Wnioski z analizy są proste. Po pierwsze, wygodne i niedrogie usługi skłonią Polaków do korzystania z autoryzowanych kanałów dystrybucji muzyki. Po drugie, skoro rynek rośnie, to może straty artystów nie są aż tak dramatyczne, jak każe nam wierzyć ZAiKS? Z pewnością kokosów na Spotify zarobić się nie da, ale nie można też wmawiać ludziom, że posiadanie smartfonu automatycznie naraża muzyków na brak zarobków. Po trzecie, chyba najważniejsze, muzyka na nośnikach fizycznych odzyskuje starą magię.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.