Polacy przeciw e-paragonom, nie chcą totalnego nadzoru fiskusa nad ich zakupami

Polacy przeciw e-paragonom, nie chcą totalnego nadzoru fiskusa nad ich zakupami23.09.2016 12:30

Wizja fiskusa wiedzącego wszystko o wszystkich transakcjachobywateli Rzeczpospolitej nie wzbudziła entuzjazmu. Przeprowadzoneprzez Ipsos na zlecenie Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń badaniepokazuje, że zdecydowana większość Polaków nie chce e-paragonów,usieciowionych kas fiskalnych i gromadzenia informacji o ichzakupach. Czy jednak brak społecznej aprobaty powstrzyma decydentów,widzących w nowych regulacjach szansę na uszczelnienie systemupodatkowego, konieczne dla zdobycia tych wszystkich pieniędzypotrzebnych na kosztowne programy społeczne?

Ponad 65% respondentów wyraziło swój sprzeciw wobec zbieraniaprzez państwo danych o ich wszystkich zakupach, a 44% wyraziło wtej sprawie zdecydowany sprzeciw. Ponad 50% nie chce przejścia nae-paragony i zastąpienia gotówki płatnościami elektronicznymi.84% uznało, że dostęp instytucji państwowych do danych o ichzakupach to naruszenie prawa do prywatności.

Niechęć do inwigilacji rosła wraz z wykształceniemrespondentów i ich wiekiem. Za e-paragonami opowiada się niecoponad 25% ankietowanych, ale już w grupie najmłodszych, do 25. rokużycia, jest ich aż 33%. Tymczasem w grupie powyżej 45. roku życianiemal 70% to zdecydowani przeciwnicy e-paragonów.

Troska o prywatność dominuje wśród powodów niechęci, jednakokoło 30% pytanych uznało, że gromadzenie takich danych toinwigilacja i naruszenie wolności osobistych. 11% stwierdziło, żenie rozumie dlaczego dane te miałyby być zbierane i do czegosłużyć. Ponad 80% potwierdziło, że obawia się wycieku takichtakich danych. Co ciekawe, w gronie młodszych ludzi, tych nibybardziej przychylnych e-paragonom, zaniepokojenie możliwościąwycieku danych wyraziło 85% ankietowanych.

Nie zaskakuje więc, że 72% ankietowanych nie wyraziłoby zgodyna udostępnienie takich danych do analiz instytucjom publicznym, a78% podmiotom prywatnym do celów marketingowych.

Do e-paragonów wcale nie zachęciła respondentów ta możliwośćłatwiejszego analizowania danych zakupowych. Taką możliwościązainteresowana była niespełna połowa respondentów. Najwyraźniejdla większości korzyść z możliwości sprawowania lepszejkontroli nad własnym budżetem nie równoważy zagrożeń dlaprywatności i wolności, jakie wiążą się z elektronicznymiparagonami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.