Polacy nie zabezpieczają smartfonów. Większość nawet nie wie, że została zhakowana

Polacy nie zabezpieczają smartfonów. Większość nawet nie wie, że została zhakowana
25.01.2021 12:38
fot. dobreprogramy
fot. dobreprogramy

71 proc. Polaków nie zabezpiecza swoich smartfonów, połowa z nas doświadczyła ataku hakerskiego a co piąty użytkownik kradzieży danych. Zdaniem ekspertów firmy Check Point Research większość użytkowników nie wie, że już została zhakowana. Wchodzimy w nową erę Personal Cyber Security – czytamy w raporcie firmy Bellini

Smartfony zastępują coraz więcej urządzeń. W ostatnich latach znacznie rozwinęły się systemy płatności, w tym także system NFC. Coraz szersza gama funkcji smartfonów sprawia, że spędzamy przy nich więcej czasu. Instytut Polskie Badania Internetu ustalił, że w 2020 roku smartfon w dłoni trzymaliśmy dziennie średnio o 2,5 godziny dłużej, niż rok wcześniej. Niestety zapominając przy tym o zabezpieczeniach.

Wcześniej większość funkcji smartfonów obsługiwaliśmy przez komputery. O stosowaniu programach antywirusowych pamięta prawdopodobnie większość z nas, ale w przypadku smartfonów okazuje się nie być to takie oczywiste. Wielu użytkowników korzysta na nich z firmowej poczty, dodaje karty kredytowe do przeróżnych aplikacji, czy nawet zapisuje hasła w aplikacjach typu "notatnik". Sprawdź najlepsze programy antywirusowe na 2020 rok.

Badania firmy Check Point Research wykazały, że liczba ataków phishingowych wymierzonych w smartfony jako punkt wyjścia do prób włamania do sieci korporacyjnych wzrosła o ponad jedną trzecią w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Im częściej korzystamy ze smartfonów, tym cyberprzestępcy będą częściej nas atakować.

Polacy ignorują zagrożenia – 39 procent z nas nie zmienia hasła do banku

"Cyberprzestępcy próbują również wykorzystać pandemię koronawirusa, podszywając się pod organizacje rządowe i zdrowotne i kontaktując z wieloma ofiarami pod pozorem przekazywania ważnych informacji. Kampanie mobilnego phishingu stają się coraz trudniejsze do wykrycia i możemy spodziewać się bardziej zaawansowanej inżynierii społecznej w kanałach innych niż wiadomości SMS i e-mail" – mówi szef Check Point.

Rosnąca popularność smartfonów nie idzie w parze z dbaniem o bezpieczeństwo. Okazuje się, że 39 proc. użytkowników smartfonów w Polsce nie zmienia regularnie hasła do bankowości internetowej, a 36 proc. do bankowości mobilnej. Raport firmy Check Point 2020 wskazuje, że chociaż e-mail jest głównym wektorem ataku, hakerzy używają różnych sztuczek, aby ujawnić poufne informacje. Coraz częściej phishing obejmuje ataki SMS-owe na telefony komórkowe lub fałszywe wiadomości w mediach społecznościowych i platformach gier, aby zmylić czujność ofiar.

"W idealnym przypadku rozwiązania zabezpieczające nie powinny sprawdzać treści, lecz ostrzegać osobę, gdy napotka złośliwy odsyłacz i automatycznie blokować nieczyste połączenie. Alerty te uczą użytkowników, jak dostosować ich nawyki przeglądania i ostatecznie obniżyć ogólny profil ryzyka osobistego i firmowego" – dodaje Wojciech Głażewski, z firmy Check Point.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (160)