Polacy świadomi cyberzagrożeń. Niestety wciąż nie kojarzą ich typów

Polacy świadomi cyberzagrożeń. Niestety wciąż nie kojarzą ich typów26.11.2022 17:15
Polacy są świadomi cyberzagrożeń, ale nie znają ich typów
Źródło zdjęć: © Getty Images | Kathrin Ziegler

Badanie świadomości Polek i Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa, przeprowadzone przez Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Google wykazało, że większość z nas jest świadoma podstawowych zagrożeń w sieci. Niestety o bardziej złożonych zagrożeniach, np. o ataku DDoS czy ransomware, słyszała odpowiednio tylko co piąta i co szósta osoba w Polsce.

Użytkownicy i użytkowniczki internetu w Polsce wykazują się coraz większą znajomością podstaw cyberbezpieczeństwa. Wyniki badania świadomości Polek i Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Google dowodzą, że polscy użytkownicy internetu są coraz bardziej świadomi podstawowych zagrożeń w internecie – aż 95 proc. deklaruje, że nie otwiera załączników od nieznajomych, a 91 proc. nie wchodzi na podejrzane strony.

Polki i Polacy bezpieczni w sieci, Źródło zdjęć: © Google
Polki i Polacy bezpieczni w sieci
Źródło zdjęć: © Google

Polacy znają internetowe zabezpieczenia

Wyniki badania pokazały, że świadomość rozwiązań umożliwiających ochronę w internecie również jest wysoka. O weryfikacji dwuetapowej słyszało 66 proc. badanych, o kopii zapasowej aż 85 proc., o kluczu bezpieczeństwa 62 proc. a o menedżerze haseł 44 proc. Świadomość istnienia tych rozwiązań nie przekłada się jednak na równie wysokie wskaźniki stosowania tych rozwiązań.

Czy Polki i Polacy wiedzą, jak się chronić przed cyberzagrożeniami?, Źródło zdjęć: © Google
Czy Polki i Polacy wiedzą, jak się chronić przed cyberzagrożeniami?
Źródło zdjęć: © Google

Z weryfikacji dwuetapowej korzysta 50 proc. respondentów, kopię zapasową tworzy 44 proc., a menedżera haseł używa tylko nieco ponad 17 proc. badanych. Niespełna 32 proc. respondentów zapisuje swoje hasła w przeglądarce. Ogromny odsetek Polek i Polaków dalej przechowuje swoje dane na nośnikach takich jak pendrive’y lub płyty CD (aż 74 proc.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Warto podkreślić, że 43 proc. polskich użytkowniczek i użytkowników internetu stosuje zupełnie inne hasła do różnych usług internetowych, 28 proc. stosuje zbliżone hasła w niektórych usługach, a tylko nieco ponad 9 proc. wskazuje, że większość ich haseł jest do siebie zbliżona (tworzona według tego samego klucza, różniąca się niuansami). Ponad 12 proc. respondentów deklaruje, że niektóre ich hasła są identyczne, a dokładnie takie same hasła w większości swoich usług stosuje tylko 8 proc. użytkowników.

Hasła polskich użytkowników internetu, Źródło zdjęć: © Google
Hasła polskich użytkowników internetu
Źródło zdjęć: © Google
Niestety badanie wskazuje jednak to, że aż 86 proc. Polek i Polaków nie potrafi zweryfikować, czy ich hasła lub inne dane zostały ujawnione w internecie.

Polscy internauci nie znają typów cyberzagrożeń

Inaczej jednak przedstawiają się wyniki badania w odniesieniu do bardziej zaawansowanych typów zagrożeń w internecie. O ataku phishingowym słyszało 47 proc. respondentów, o ataku DDoS 21 proc., a o ataku "ransomware" tylko 16 proc.

Nieznajomość terminologii zazwyczaj nie niesie ze sobą jednak braku czujności i braku rozwagi – 79 proc. respondentów nie pozwala nikomu podłączać do swojego telefonu lub komputera żadnych urządzeń, 81 proc. badanych nie wymienia się ważnymi dokumentami na czatach i komunikatorach, a 64 proc. sprawdza oprogramowanie przed zainstalowaniem.

Polacy nie znają typów cyberzagrożeń, Źródło zdjęć: © Google
Polacy nie znają typów cyberzagrożeń
Źródło zdjęć: © Google
Taka sytuacja może wynikać z tego, że wciąż niewiele osób bierze udział w szkoleniach dotyczących cyberbezpieczeństwa. Badanie wykazało, że w szkoleniach z zakresu cyberbezpieczeństwa bierze udział niespełna co czwarta osoba w Polsce.

Najlepiej sytuacja wygląda w grupie wiekowej 25-49 lat – w tej grupie udział w szkoleniach deklaruje blisko 31 proc. badanych. Ponad 90 proc. respondentów nie zgłasza się na szkolenia z własnej inicjatywy, częściej uczestniczy w tych, które są organizowane na przykład w ich miejscu pracy lub w szkole. Co czwarta respondentka i co piąty respondent wzięli udział w co najmniej jednym szkoleniu zorganizowanym właśnie w szkole lub miejscu pracy. W czterech lub więcej szkoleniach organizowanych wzięło udział niecałe 2 proc. kobiet i niespełna 4 proc. mężczyzn.

Polacy czerpią wiedzę głównie z internetu

Skąd zatem Polki i Polacy czerpią wiedzę o cyberbezpieczeństwie? 66 proc. z nich czerpie informacje głównie z internetu. 16 proc. czyta fachową literaturę (odpowiedź tę wskazywały najczęściej osoby z wykształceniem wyższym inżynierskim – 20 proc. oraz osoby z tytułem doktora lub wyższym – 29 proc.).

Kolejnym źródłem informacji jest radio i telewizja (11 proc.) a najmniej respondentów czerpie wiedzę w tym zakresie z rozmów z rodziną (10 proc., z czego najwięcej takich odpowiedzi udzielili respondenci powyżej 60 roku życia – 15,1 proc.). Ponad 14 proc. Polek i Polaków w ogóle nie poszukuje informacji na temat cyberbezpieczeństwa. Warto jednak zauważyć, że grupa wiekowa 60+ wskazywała tę odpowiedź najrzadziej spośród innych grup wiekowych.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.