Policjant chce, żebyś odblokował telefon. Co zrobić?

Policjant chce, żebyś odblokował telefon. Co zrobić?16.03.2024 13:02
Policjantka
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Możemy znaleźć się w sytuacji, kiedy to funkcjonariusz policji prosi nas o dostęp do naszego telefonu komórkowego. Czy jednak jesteśmy zobowiązani do spełnienia takiego żądania? Czy musimy usunąć nagrania wideo, na których uwieczniliśmy działania policjantów?

Oto #TopWP. Przypominamy najlepsze materiały ostatnich miesięcy.

Nie jest rzadkością, że policjant prosi obywatela o udostępnienie swojego telefonu, o jego odblokowanie lub usunięcie z niego zdjęć lub filmów wideo. Czy jednak ma do tego prawo? To prawo jest regulowane przez odpowiednie przepisy, które jasno wskazują, jak możemy się zachować w takich sytuacjach. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Czy muszę odblokować telefon na żądanie policjanta?

Pierwsza kwestia dotyczy sytuacji, kiedy policjant prosi nas o odblokowanie telefonu. Policjant ma prawo poprosić cię o odblokowanie telefonu, jednakże nie jesteś zobowiązany do spełnienia tego żądania. Wynika to bezpośrednio z przepisów zawartych w Kodeksie postępowania karnego. Artykuł 74. tego kodeksu jasno wskazuje, że "oskarżony nie ma obowiązku dowodzenia swej niewinności ani obowiązku dostarczania dowodów na swoją niekorzyść".

Nawet jeśli jesteś podejrzany o popełnienie przestępstwa, nie musisz odblokowywać telefonu na polecenie policjanta. Prawo nie wymusza na tobie takiej postawy. Wystarczy powiedzieć: "odmawiam odblokowania telefonu".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy muszę oddać telefon na polecenie policjanta?

W tym przypadku sytuacja wygląda nieco inaczej. Zgodnie z prawem policjant ma prawo zarekwirować telefon. Tu jednak istotna uwaga – może to zrobić tylko wtedy, gdy istnieją powody do przypuszczenia, że znajdują się na nim istotne dowody w prowadzonej sprawie lub gdy istnieje bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia.

Co ważne: obowiązek oddania telefonu w takiej sytuacji wcale nie zdejmuje prawa do jego nieodblokowywania. Nawet w takim przypadku nie musisz więc odblokowywać swojego telefonu. Trzeba przy tym pamiętać, że policja ma jednak prawo próbować dostać się do twojego telefonu na własną rękę – na wszelkie możliwe sposoby.

Czy jestem zobowiązany podać policjantowi numer IMEI?

Jeśli policjant przypuszcza, że telefon, którym posługuje się obywatel, jest kradziony, może zażądać podania jego indywidualnego numeru IMEI. Jest to unikalny ciąg cyfr przypisany do konkretnego urządzenia, podobnie jak numer VIN w przypadku samochodów.

Policjant ma prawo zażądać pokazania numeru IMEI, ale – ponownie – możesz odmówić. Jednak w tym przypadku nie jest to zalecane, ponieważ najprawdopodobniej skończy się to jednym lub dwoma dniami spędzonymi w areszcie. Jeśli więc telefon nie jest kradziony, lepiej dla świętego spokoju pokazać ten numer i uniknąć dalszych problemów.

Czy muszę usunąć nagrania z interwencji na prośbę policjanta?

Z różnych powodów obywatele coraz częściej decydują się na nagrywanie interwencji funkcjonariuszy policji. Takie działanie jest zgodne z prawem, o ile nie narusza się prawa policjantów do godności i prywatności oraz nie utrudnia się prowadzenia czynności (za to bowiem grozi kara do trzech lat więzienia).

Warto jednak podkreślić, że publikowanie takich nagrań (a konkretnie: wizerunku funkcjonariuszy) bez zgody policji lub sądu jest niezgodne z prawem. Podobnie nieuprawnione jest prowadzenie publicznych transmisji na żywo z policyjnych interwencji.

Jednakże policjant nie ma prawa żądać usunięcia nagrania z telefonu obywatela ani samodzielnie go usunąć. Wyjątkiem jest oczywiście sytuacja, w której funkcjonariusz otrzymał upoważnienie do tego od prokuratora.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.