Porażka niemieckich wydawców: AdBlock Plus blokuje reklamy w zgodzie z prawem

Porażka niemieckich wydawców: AdBlock Plus blokuje reklamy w zgodzie z prawem22.04.2015 12:31

Reakcje wielu wydawców internetowych na rozszerzenia blokującewyświetlanie reklam na stronach WWW wyglądały podobnie: najpierwprośby i apele do użytkowników, a gdy to nic nie dało,programistyczne próby ograniczenia dostępu fanom wolnych od reklamstron. W Niemczech jednak sprawa posunęła się jeszcze dalej –najwięksi wydawcy wnieślipozew przeciwko producentowi AdBlock Plusa, najpopularniejszegorozszerzenia tego typu. Cztery miesiące później sprawa znalazłaswoje rozstrzygnięcie.

Powodami kierowały pobudki natury oczywistej – koniecznośćochrony swojego biznesu, polegającego na darmowym udostępnianiu wInternecie treści, którym towarzyszyły przeróżne formyreklamowe. Ostatecznie przed sąd w Hamburgu sprawę zdecydowały sięwnieść Zeit Online GmbH, wydawca portalu Zeit.de oraz HandelsblattGmbH, wydawca stron Wiwo.de i Handelsblatt.com. Ich prawnicyoskarżyli producenta AdBlock Plusa, firmę Eyeo GmbH o nieuczciwepróby wymuszania opłat za umieszczenie na białej liście tzw.akceptowalnych reklam i zażądali wydania nakazu zaniechania(Unterlassungsanspruch) blokowania reklam na wspomnianychstronach.

Till Faida, dyrektor zarządzający Eyeo GmbH (źródło: materiały firmowe)
Till Faida, dyrektor zarządzający Eyeo GmbH (źródło: materiały firmowe)

Sąd regionalny w Hamburgu (Landgericht) ma sporedoświadczenie w rozstrzyganiu spraw związanych z bizneseminternetowym – i znany jest z orzekania zwykle na korzyśćwłaścicieli praw autorskich czy wydawców. W tym jednak wypadkuzapadł wyrok potwierdzający legalność blokowania reklam przezoprogramowanie tego typu co AdBlock Plus. Choć niemieckie prawo niejest precedensowe, przyjrzano się orzecznictwu w podobnej sprawie z2004 roku, kiedy to przed sąd pozwano producentów urządzeniaFernsehFee, służącego do blokowania reklam w telewizji, i któreostatecznie uznane zostało w Niemczech za legalne.

Sędziowie uznali, że prawo użytkowników dokontrolowania zawartości swoich ekranów i ochrony swojejprywatności przed śledzeniem przez sieci reklamowe jest ważniejsze,niż prawo wydawców do niezakłóconej emisji reklam na swoichstronach. Odrzucono argumenty powodów, że skala działania AdBlockPlusa jest znacznie większa niż FernsehFee, a sam producenturządzenia nie pobiera opłat od branży reklamowej za selektywnefiltrowanie.

Jeśli chodzi bowiem o tzw. akceptowalne reklamy, prawnicy EyeoGmbH udowodnili, że 90% wpisów na ich białej liście to pozycjedodane za darmo, po ustaleniu, że dani wydawcy unikają agresywnychi naruszających prywatność form reklamy. Pozostałe firmy to duzidostawcy usług internetowych, tacy jak Google, Amazon, Microsoft czyUnited Internet, którzy w ten sposób zapewnili sobie możliwośćwyświetlania swoich bannerów na stronach, ale też tylko podwarunkiem, że ich reklamy spełniały określone kryteria.

Przewodniczący składu sędziowskiego podkreślił również, żewiele serwisów internetowych uruchamia teraz wolny od reklam dostępdo treści dla płacących abonament czytelników, więc nie jesttak, że wydawcy nie mają innego modelu reklamowego niż emisjaagresywnych reklam. Co więcej, zauważono że wiele stron w Siecibyłoby dziś nieużywalnych, gdyby nie narzędzia do blokowaniareklam.

Oczywiście to nie jest jeszcze koniec prawnych problemówproducenta AdBlock Plusa. Niemieckie media piszą, że firmę tęczekają przynajmniej jeszcze trzy pozwy przed sądami w Monachium iKolonii. Jest to jednak wyraźny sygnał dla branży reklamowej, żeprzynajmniej u naszego zachodniego sąsiada będzie musiaładostosować się do warunków działalności narzucanych przezużytkowników.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.