Powiadomienia Push w Chromie zaleją smartfony i desktopy

Powiadomienia Push w Chromie zaleją smartfony i desktopy21.04.2015 19:16

Wydany właśnie Chrome 42 dla Androida zyskał możliwość wyświetlania powiadomień. Oznacza to, że takie strony jak Facebook czy Pinterest będą mogły wyświetlać informacje bezpośrednio na telefonach i tabletach użytkowników, a w przyszłości także na podłączonych do nich innych urządzeniach. Co może pójść nie tak?

Odwiedzając stronę, która wyświetla powiadomienia, zobaczymy pytanie o to, czy chcemy je włączyć. Jeśli się na to zgodzimy, nawet kiedy przeglądarka jest uruchomiona w tle, będziemy otrzymywać informacje od ulubionych stron. Powiadomienia będą wyglądać identycznie jak wszystkie inne informacje otrzymywane od różnych aplikacji. Na Androidzie będą zagnieżdżać się w obszarze powiadomień, będą widoczne na górnej belce, a jeśli modyfikacja systemu na to pozwoli, będą pokazywać się na ekranie blokady.

Informacje, które będziemy otrzymywać, to nowy standard dla powiadomień Push, który pozwala użytkownikom zgodzić się na otrzymywanie informacji od wybranych stron. Chrome 42 otworzył przed deweloperami drogę do Push API i Notification API. Z ich pomocą można relatywnie małym nakładem pracy zaimplementować system powiadomień dla użytkowników. Korzyści mogą być różne – jedni zapewne ucieszą się z najświeższych informacji z Vice News, inni obrażą na Facebooka za natarczywość. Na razie powiadomienia zaimplementowała tylko garstka stron, ale z pewnością kolejne pójdą w ich ślady.

Te powiadomienia oczywiście działają tylko w rozwiązaniach firmy Google, czyli w Chromie na Androidzie i na desktopach. Co zrobi reszta? Apple zaimplementował własny system powiadomień w desktopowej wersji Safari, ale jej udział w rynku jest wciąż niewielki. Na iOS na razie nie ma takiej możliwości. Firefox będzie niebawem obsługiwał podobne rozwiązanie, które prawdopodobnie będzie kompatybilne.

Ustawienia powiadomień znajdziemy w ustawieniach przeglądarki. Tam można odebrać konkretnym stronom możliwość wysyłania powiadomień lub zmienić sposób ich przyjmowania. Niestety nie znajdziemy ich w ustawieniach systemu, co znacznie utrudnia zarządzanie i dla mniej zorientowanych użytkowników będzie nieintuicyjne.

[1/2]
[2/2]

Na tych urządzeniach mamy już i tak dużo powiadomień, a niektóre z nich (na przykład z Facebooka) będą się dublować z natywną aplikacją, przeszkadzając podwójnie. W rękach deweloperów leży dobranie odpowiedniej ilości i wagi powiadomień, które będziemy otrzymywać ze stron, zwłaszcza tych rzadko odwiedzanych. Za rogiem widać już kolejne urządzenia, które będą dawać znać o nowościach na stronach – gadżety ubieralne. Pozostaje tylko czekać, aż nie będziemy w stanie chodzić, bo smartskarpetki będą co 15 sekund informować o nowym powiadomieniu.

Razem z możliwością łatwego przypięcia strony do ekranu domowego, możliwość wyświetlania powiadomień przypominających systemowe zaciera barierę między stroną i aplikacją. Do tego należy dorzucić Mobilegeddon, czyli wymuszanie na deweloperach tworzenia stron dla przeglądarek mobilnych. To wszystko da nam środowisko, w którym aplikacje mobilne dla serwisów internetowych stracą rację bytu. Nie trzeba chyba przypominać, że do tego środowiska należy większość urządzeń mobilnych, które łączą się z Internetem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.