Powstaje pierwsza komercyjna gra wykorzystująca asm.js

Powstaje pierwsza komercyjna gra wykorzystująca asm.js12.12.2013 23:32

Jako że uruchamianie natywnego kodu w przeglądarce nie jest mile widzianym przez Mozillę rozwiązaniem, a konkurencję w postaci Chrome z Native Clientem gonić trzeba, programiści pracujący nad Firefoksem postanowili przyspieszyć JavaScript. Efektem jest Asm.js — zaprezentowany w marcu tego roku niskopoziomowy podzbiór JavaScriptu. Od wersji 22 Firefox jest uzbrojony w OdinMonkey, czyli moduł optymalizujący, dzięki któremu możliwe jest uruchamianie kodu asm.js. Niedługo potem, jako demonstrację siły, Mozilla i Epic Games zaprezentowali silnik Unreal działający w Firefoksie. Czyli jest platforma, jest silnik… a gry?

Trochę przyszło nam na to czekać, ale w końcu, obok niedużych projektów opracowanych bardziej na potrzeby demonstracji silnika niż naszej rozrywki, znalazła się pierwsza komercyjna gra, wykorzystująca grafikę 3D (WebGL) i asm.js, którą uruchomimy w Firefoksie lub innej przeglądarce, pod warunkiem że obsługuje ona WebGL oraz ma możliwość wykorzystania podzbioru asm.js i Emsctipten (Chrome, Opera). Pozycja zatytułowana Monster Madness wykorzystuje Unreal Engine 3, nie wymaga żadnych dodatkowych wtyczek i pozwala nawet na grę w kilka osób. Na razie gra jest w fazie alfa, ale została udostępniona do testów i każdy może przekonać się, jak sprawują się demonstrowane przez Mozillę technologie oraz, a może przede wszystkim, czy przeglądarka sprawdzi się jako platforma do grania w takie produkcje. Na razie rozgrywki odbywają się anonimowo i nie jest wymagana rejestracja.

Gra powstała w NomNom Games, należącym do studia Trendy Entertainment, które wyprodukowało między innymi dostępną na XBLA, PSN i platformach mobilnych grę Dungeon Defenders. Gra powstała bardzo szybko — doprowadzenie jej do stanu „używalności” w Firefoksie zajęło tylko tydzień. Gra prezentuje się całkiem nieźle i nie sprawia problemów ani w Firefoksie, ani w Chrome.

[1/2]
[2/2]

Jeremy Stieglitz z NomNom Games zdradza, że podczas planowania gry pod uwagę brane były różne technologie. Flash odpadł, gdyż okazał się wolny, a zachowanie aplikacji różni się między wtyczką Adobe a Pepperem, który działa w Chrome. NaCl wymagał testów na różnych platformach i pisania pod konkretne procesory, co znacząco wydłużyłoby prace nad grą, zaś wtyczka bądź rozszerzenie napisane w C++ wymagałaby utrzymywania, jeszcze więcej testowania, a ponadto mogłaby odstraszać graczy potrzebą instalacji. Wybór padł więc na asm.js, a o szczegółach technicznych i problemach, jakie napotkali programiści, można przeczytać na Mozilla Hacks.

Monster Madness Emscripten Web Technology Overview

Wizja, która przyświeca wprowadzaniu komercyjnych, w przyszłości także wysokobudżetowych, a kiedyś może nawet klasy AAA, to umożliwienie grania w te tytuły w każdym miejscu i na każdym urządzeniu bez żadnych problemów. Przeglądarka miałaby być konsolą do gier, którą posiadać może każdy (na tablecie w podróży czy w salonie na 80-calowym telewizorze) i której wykorzystanie zależy tylko od użytkownika. Do takiej przyszłości jeszcze długa droga i wiele może się wydarzyć, ale trzeba przyznać, że wizja jest ciekawa, zwłaszcza w obliczu rosnącej popularności gier online w modelu free2play, których uruchamianie w przeglądarce na dowolnym urządzeniu rzeczywiście może być wygodne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.