Pretzel: szyfrowana poczta może być funkcjonalna i utrzymywana reklamą

Pretzel: szyfrowana poczta może być funkcjonalna i utrzymywana reklamą01.03.2017 23:37
Mariusz Błoński

Naukowcy z University of Texas at Austin, New York University i Cornell University opracowali nowy system szyfrowania poczty elektronicznej, który – jak twierdzą – pozwala na szyfrowanie jej przez całą drogę od nadawcy do odbiorcy. System o nazwie Pretzel został opisany w artykule pod tytułem Pretzel: Email encryption and provider-supplied functions are compatible („Pretzel: szyfrowanie e-maili i funkcje zapewniane przez dostawcę są kompatybilne”).

W pracy tej czytamy, że emaile są często szyfrowane, ale jedynie pomiędzy serwerami pocztowymi. Znakomita większość e-maili jest przechowywana na serwerach w postaci tekstowej. To umożliwia przeprowadzanie ataków i naruszenia prywatności. Dostawcy usług poczty elektronicznej twierdzą publicznie, że szyfrowanie od nadawcy do odbiorcy stałoby w konflikcie z podstawowymi funkcjami jakie zapewniają (np. z działaniem filtrów antyspamowych), gdyż funkcje te działają dzięki analizie tekstu e-maila. Zadaniem niniejszej pracy jest wykazanie, że nie ma tutaj konfliktu.

Szyfrowanie typu end-to-end jest możliwe od dziesięcioleci dzięki PGP, ale dla końcowego użytkownika nie jest to ani proste, ani wygodne. W dodatku firmy, które monetyzują bezpłatną usługę za pomocą dołączanych do e-maila reklam nie mają powodów, by propagować wśród swoich klientów korzystanie z takich rozwiązań. Trudno jest zapewnić pełne szyfrowanie, a jednocześnie skanować słowa kluczowe w treści. Z tego też powodu Google ostatecznie zarzuciło prace nad projektem e2email, oddając go społeczności.

Autorzy systemu Pretzel stworzyli go jednak z myślą o połączeniu poufności z możliwością dodawania reklam czy używania filtrów antyspamowych. Innowacja polega tutaj na dodaniu drugiego protokołu szyfrowania. Pierwszy zapewniany jest przez model klucza prywatnego i publicznego, jak np. w PGP. Drugi protokół, zwany secure two-part computation (2PC), działa pomiędzy dostawcą usług poczty elektronicznej a odbiorcą e-maila. Przetwarza on maile w sposób ukryty przed co najmniej jedną ze stron komunikacji.

Pełne wdrożenie takiego schematu jest jednak nierealne, gdyż 2PC nie nadaje się do roli mechanizmu przesyłania danych. Dlatego też uczeni opracowali jego odpowiednio dostosowaną „odchudzoną” wersję. Mimo to, jak zauważają, największą słabością ich propozycji jest konieczność przeznaczenia dodatkowych mocy obliczeniowych na potrzeby przetwarzania poczty. Nie wiadomo, ilu dostawców będzie chętnych do poniesienia kosztów takiej inwestycji.

Obecna wersja systemu Pretzel pozwala na prowadzenie niektórych podstawowych operacji komercyjnych na e-mailach, takich jak np. skanowanie pod kątem spamu czy dołączenia reklam oraz daje możliwość uruchomienia przez serwer niektórych innych funkcji wykorzystywanych zwykle podczas przetwarzania poczty elektronicznej. W najbliższej przyszłości autorzy Pretzela chcą dodać możliwość skanowania antywirusowego czy ukrycia metadanych, które są wyjątkowo chętnie poszukiwane zarówno przez agencje wywiadowcze jak i przez cyberprzestępców.

Naszym ostatecznym celem jest przedstawienie alternatywy. Nie twierdzimy, że Pretzel to złoty środek łączący w sobie to co najlepsze z funkcjonalności, wydajności i prywatności. Nie wiemy, jak taki idealny mechanizm mógłby wyglądać. Twierdzimy jednak, że to, co prezentujemy jest inne od obecnego status quo – w którym mamy do czynienia z bogatą funkcjonalnością, świetną wydajnością i domyślnym brakiem szyfrowania – i jest to potencjalnie bardzo obiecujące rozwiązanie – stwierdzili autorzy Pretzela.

Z artykułem poświęconym nowemu systemowi szyfrowanej poczty możecie zapoznać się na stronach arXiv.org.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.