Prognoza liczby przypadków COVID-19 w Google Trends. Korelacja widoczna gołym okiem

Prognoza liczby przypadków COVID-19 w Google Trends. Korelacja widoczna gołym okiem24.03.2021 12:42
fot. GettyImages/ŁUKASZ KACZANOWSKI/POLSKA PRESS

Czy wiesz, że na podstawie wyszukiwań zarejestrowanych w Google Trends, można wywnioskować tempo wzrostu liczby przypadków zakażeń koronawirusem w Polsce? Wyjaśniam.

Podobnej analizy dokonano w październiku i listopadzie 2020 roku, ale tym razem dane trochę się różnią. W ubiegłym roku największą korelację ze wzrostem liczby potwierdzonych przypadków zauważono w przypadku haseł "utrata smaku" i "utrata węchu". Google Trends nie podaje dokładnej liczby wyszukiwań, ale jak widać, te linie się przecinają. Z kolei w marcu zauważyliśmy analogiczną sytuację z poszukiwaniem haseł "objawy covid" i "saturacja" i wzrostem zachorowań.

Wyszukiwarka Google'a to potężne narzędzie. Korzystają z niej miliony użytkowników w Polsce, a na świecie miliardy. Wszystkie wyszukiwane przez nich frazy mogą służyć także do stworzenia równie potężnej bazy danych, na której można opierać analizy. W tym pomaga narzędzie Google Trends.

Po wpisaniu interesującej nas frazy, otrzymujemy wynik zainteresowania w formie wykresu liniowego. To narzędzie można wykorzystać do analizy liczby zakażeń oraz przewidywania liczby kolejnych przypadków. Zrobimy to na podstawie wyszukiwanych objawów i terminów związanych z chorobą COVID-19, w tym bólu gardła, duszności, utraty smaku oraz węchu i saturacji krwi.

Podczas drugiej fali pandemii COVID-19 w Polsce, wykresy wyników wyszukiwań na hasła "utrata smaku" czy "utrata węchu" niemal nakładały się z wykresami liczby przypadków choroby. Tak jak wspomnieliśmy na początku artykułu, w marcu sytuacja wygląda inaczej. Linia oznaczająca wzrost zainteresowania hasłami "utrata smaku" i "utrata węchu" rośnie o wiele wolniej, niż linia przedstawiająca liczbę zakażeń. Zespół analityków z PKO Research zauważył, że najlepszą korelację między wynikami wyszukiwań a liczbą zachorowań widzimy na słupkach związanych z hasłami "saturacja" i "objawy covid".

Duszności, ból gardła i kaszel – według Google Trends to mogą być aktualnie najczęstsze objawy COVID-19 w Polsce

Według Google Trends liczba wyszukiwań nadal wzrasta, co sugeruje, że nie doszliśmy jeszcze do szczytu zachorowań w trzeciej fali pandemii.

fot. Twitter/PKO_Research
fot. Twitter/PKO_Research

Te dwa hasła, najlepiej powiązane z wzrostem potwierdzonych przypadków COVID-19, mają tendencje wzrostowe. Eksperci z PKO Research również twierdzą, że dane prezentują nam "niepokojący obraz epidemii". Wirusolodzy informowali, że w trakcie trzeciej fali pandemii do Polski trafiły różne mutacje wirusa. Częściej zauważamy inne objawy choroby COVID-19 niż jesienią 2020 roku. To przekłada się na inne korelacje między wynikami wyszukiwań a wzrostem liczby zakażonych.

[1/2]
[2/2]

Warto śledzić nie tylko objawy koronawirusa. Od początku pandemii COVID-19 Google rozwija witrynę zawierającą dane na temat zagrożenia.

Na stronie Google Trends znajdziecie więcej szczegółowych informacji, w tym kluczowe dane na temat wzrostu zainteresowania hasłami związanymi z koronawirusem w poszczególnych częściach Polski. To z kolei daje nam lepszy pogląd na sytuację epidemiczną w naszej okolicy. Poniżej znajdziecie świetne przykłady.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.