Reklama spławików na portalu IT – rzecz o tym, jak działa Google AdSense i pokrewne

Reklama spławików na portalu IT – rzecz o tym, jak działa Google AdSense i pokrewne05.06.2020 11:49

Jesteście serwisem komputerowym, a właśnie widziałem u was reklamę [tu wstaw dowolny rzeczownik w dopełniaczu], dlaczego? – odpowiedź dla wielu może być bardzo oczywista, a jednak w skali tygodnia co najmniej kilka tak postawionych pytań wpada na redakcyjną skrzynkę. Wyjaśnijmy to więc raz na zawsze.

Zacznę odpowiedź na pytanie również od pytania: czy zdarzyło ci się kiedyś przeglądać ofertę jakiegoś sklepu, a zaraz potem zobaczyć jego reklamę na innej stronie? Strzelam, że niejednokrotnie i nie ma w tym krztyny przypadku. Kierowanie reklam jest bowiem jedną z kanonicznych cech systemu Google AdSense, a ten, co by nie mówić, niemalże zmonopolizował marketing w sieci.

AdSense, czyli system reklamowy należący do Google'a, znajduje się na zdecydowanej większości stron w sieci. Nie tylko na dobrychprogramach czy w obrębie innych serwisów Wirtualnej Polski, ale istotnie wszędzie. Może poza infrastrukturą Facebooka, bo ten akurat ma swoje autorskie rozwiązania, choć bardzo zbliżone pod względem technicznym.

W szponach zewnętrznego algorytmu

Nie ukrywajmy, wydawcy treści potrzebują reklam, aby utrzymać swoją działalność. Czy się to komuś podoba, czy nie. Natomiast sama współpraca z Google'em jest relatywnie korzystna. Zapewnia stały dopływ treści reklamowych, bez oczekiwania na konkretnego klienta. Niemniej to rozwiązanie ma też minus, a mianowicie jest równoznaczne z oddaniem wyznaczonych powierzchni na stronie do dyspozycji Google'a.

Konsekwencje są oczywiste. To nie administrator danej witryny, lecz zewnętrzny algorytm odpowiada za dobór treści pojawiających się na banerach. Tymczasem tematyka strony i słowa kluczowe, które ta zawiera, są tylko jednym z czterech możliwych w AdSense czynników emisji reklamy. Kolejne to preferencje reklamodawcy i kierowanie reklam pod zainteresowania użytkownika, a do tego dochodzi jeszcze możliwość emisji globalnej. I w żadnym z tych scenariuszy właściciel witryny nie ma wpływu na dobór reklam, o czym Google informuje wprost.

Ty decydujesz. Pośrednio

Idąc tym tropem, przytoczona w tytule reklama spławików może pojawić się na portalu wędkarskim, co jest oczywiste z uwagi na dobór słów kluczowych, ale może też na każdym innym. Stanie się tak, jeśli reklamodawca ręcznie przypisze frazy niezwiązane z wędkarstwem, uznając, że trafi do innej niż macierzysta grupy odbiorców. Ot, choćby do miłośników turystyki. Pozostaje też opcja emisji globalnej, czyli wszędzie bez względu na tematykę. Wreszcie, mamy reklamę spersonalizowaną, a więc kierowaną do ciebie jako konkretnego użytkownika lub użytkowniczki.

Algorytm AdSense wie, jakie witryny odwiedzasz. Skanuje bowiem tzw. pliki cookie, czyli dane tymczasowe pozostające po wizycie na każdej stronie. I jeśli znajdzie tam coś łączącego cię z wędkarstwem, również może wyświetlić spławiki. Nawet wtedy, gdy w konkretnej chwili czytasz o czymś zupełnie innym - pokroju biznesu, technologii czy motoryzacji.

Czy można to jakoś zablokować?

Odpowiedź brzmi: tak, Google umożliwia wyłącznie reklamy personalizowanej bez używania jakichkolwiek zewnętrznych narzędzi. Wystarczy odwiedzić ten adres, będąc zalogowanym do konta Google, i przestawić widoczny na powyższym zrzucie przełącznik. Nie zmieni to liczby wyświetlanych reklam, ale powinno pomóc osobom, które drażni dysonans między aktualnie przeglądaną stroną a treściami reklamowymi na niej zawartymi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.