Rynek PC zwiększa się w Q3. Czy to następstwo wycofywania Windows 7?

Rynek PC zwiększa się w Q3. Czy to następstwo wycofywania Windows 7?11.10.2019 22:51
Rynek PC zwiększa się w Q3. Czy to następstwo wycofywania Windows 7? (fot. Shutterstock)

Komputerów sprzedaje się coraz więcej, a przynajmniej u wiodących dostawców. Mimo niejednokrotnego ogłaszania "śmierci PC" komputery jakoś nie chcą odpuszczać. Badania sugerują, że rynek tych maszyn podskoczył o kilka procent.

Szacunki są różne - od 1,1 proc. do 3 proc. To nie jakieś diametralne wzrosty, ale jeśli uświadomimy sobie, że chodzi o globalny rynek, to liczba sztuk musi robić wrażenie. Gartner szacuje 68,1 miliona sztuk, a IDC 70,4 miliona (z tym, że IDC uwzględnia też tablety i urządzenia z alternatywnymi systemami jak Chromebooki).

Większa dynamika rynku PC następstwem zakończenia wsparcia Windows 7

Raporty zgadzają się co do jednego - jakie firmy są największymi producentami komputerów na świecie. To Lenovo, HP i Dell. Nie mają też wątpliwości, że sytuacja zbliżającego się zakończenia wsparcia dla systemu Windows 7 wpłynęła na wzrosty. Mikako Kitagawa który jest analitykiem w Gartnerze stwierdził:

[quote]"Cykl odświeżania systemu Windows 10 nadal był głównym motorem wzrostu we wszystkich regionach, chociaż wielkość wpływu była różna w zależności od warunków na rynku lokalnym i etapu cyklu odświeżania."[/quote]

W takim wypadku możemy spodziewać się dalszego utrzymania wtrendu im bliższa będzie data 14 stycznia 2020 roku, kiedy to Windows 7 zakończy okres wsparcia (tak, jakieś pojedyncze łatki krytyczne mogą później wyjść jak to było w przypadku Windowsa XP, a firmy za opłatą mogą nieco dłużej otrzymywać regularne aktualizacje). W końcu część ludzi mających sporo starsze komputery z Windowsem 7 nie poprzestanie na zmianie samego systemu, a dla wygody już kupi nową maszynę.

Jak rozkłada się udział poszczególnych producentów? Na całym świecie (Gartner/IDC) to: Lenovo 24,7/24,6 proc., HP 22,4/23,8 proc. i Dell 16,6/17,1 proc. Apple odnotowuje spadki w ujęciu globalnym 3,7/6,1 proc. Co ciekawe w USA sytuacja jest nieco inna (ale mamy dane procentowe tylko od Gartnera): HP 29,6 proc., Dell 26,7 proc. i Lenovo 15,0 proc. Poza tym zaraz za podium jest Apple z 4,1 proc. i na piątym miejscu Microsoft 3,2 proc.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.