Dwa typy ataków. Zyskują na popularności za sprawą deepfake

Dwa typy ataków. Zyskują na popularności za sprawą deepfake29.02.2024 15:46
Deepfake - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Hakerzy uciekają do różnych metod, aby nakłonić ofiary do kliknięcia złośliwego łącza. Wśród coraz częściej spotykanych taktyk jest wykorzystanie tzw. zagrożeń deepfake – podszywającego się głosu pod znaną ofierze osobę z wykorzystaniem poczty głosowej jako przynęty.

Eksperci firmy Check Point Software odkryli w ciągu ostatnich dwóch tygodni około 1 tys. prób takich ataków.

Najpierw ofiara otrzymuje wiadomość e-mail zawierającą numer telefonu do firmy X, dodatkowo podrobiony jest nagłówek wiadomości, przez co ofiara może sądzić, że wiadomość wysłano z serwerów tejże firmy. W samym e-mailu znajduje się widget przypominający odtwarzacz MP3, zachęcający do odtworzenia wiadomości głosowej. Po jego kliknięciu ofiara przekierowywana jest na stronę internetową zbierającą dane uwierzytelniające.

Nagranie deepfake, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Nagranie deepfake
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Wiele korporacyjnych systemów telefonicznych jest powiązanych z pocztą elektroniczną, dzięki czemu wiadomości głosowe pozostawione w telefonie można odsłuchać za pośrednictwem poczty elektronicznej. Hakerzy zaczynają ten fakt wykorzystywać, wysyłając coś, co wygląda na nagranie poczty głosowej, ale zamiast tego zawiera hiperłącze do zainfekowanej strony internetowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wirtualne porwanie: jak szybko rozpoznać takie oszustwo?

Za pomocą AI cyberprzestępcy są w stanie upozorować porwanie bliskich osób. Jak tłumaczą pracownicy firmy Eset, jest kilka kluczowych etapów typowego oszustwa związanego z wirtualnym porwaniem. Zwykle przebiega ono w następujący sposób:

  1. Oszuści poszukują potencjalnych ofiar, od których mogą wyłudzić pieniądze.
  2. Identyfikują ofiarę "porwania" – zwykle dziecko osoby, którą wybrały na poprzednim etapie. Mogą to zrobić, przeszukując media społecznościowe lub inne publicznie dostępne informacje.
  3. Tworzą wymyślony scenariusz, upewniając się, że jest wstrząsający dla osoby, do której mają zadzwonić.
  4. Przeprowadzają dalszy research, aby wybrać, kiedy najlepiej zadzwonić (przeszukują również media społecznościowe). Chodzi o to, aby skontaktować się z użytkownikiem w czasie, gdy bliska osoba jest gdzie indziej.
  5. Kolejnym krokiem jest stworzenie fałszywego nagrania i wykonanie połączenia. Korzystając z łatwo dostępnego oprogramowania, oszuści tworzą nagranie z "głosem" ofiary i wykorzystują je, aby przekonać cię, że porwana została bliska osoba. I tu znowu idealnym wsparciem dla przestępców są media społecznościowe: aby oszustwo brzmiało bardziej przekonująco, oszuści mogą w nagraniu wspomnieć o czymś, czego teoretycznie nie powinna wiedzieć osoba postronna.
  6. Jeśli dasz się nabrać na oszustwo, najprawdopodobniej zostaniesz poproszony o zapłatę w niemożliwy do prześledzenia sposób, np. kryptowalutą.

Czy możemy się chronić? Jak rozpoznać deepfake?

Dobrą wiadomością jest to, że odrobina wiedzy może znacznie zmniejszyć zagrożenie oszustwami typu deepfake. Istnieją aspekty, które mogą świadczyć o zagrożeniu i tym samym zminimalizować szanse na zostanie ofiarą w przyszłości:

  • Nienaturalny, "szarpany ruch" ust na filmie.
  • Zmiany w oświetleniu pomiędzy kolejnymi klatkami.
  • Zmiany w odcieniu skóry.
  • Niespokojne mruganie oczami w stosunku do kontekstu materiału wideo.
  • Źle dobrana synchronizacja mowy ciała z głosem.
  • Nienaturalny głos w przypadku połączeń głosowych.

Oprócz bardziej oczywistych, cyfrowych znaków, które mogą pomóc w namierzeniu oszustwa, jak zawsze trzeba zadbać o cyfrową edukację:

  • Sprawdzaj, kto opublikował film, zdjęcie, nagranie. Czy jest to wiarygodne źródło? Czy to źródło zazwyczaj publikuje treści podobnego typu? Czy treść jest związana z rzeczywistymi wydarzeniami?
  • Sprawdź inne źródła, które mogą potwierdzić lub zaprzeczyć publikacji.

Zjawisko deepfake może być pewnym wyzwaniem, dlatego najlepiej zawczasu poinformować najbliższych o zagrożeniu i nie ufać we wszystko, co zostało napisane, powiedziane lub usłyszane. Kieruj się zasadą "ufaj, ale sprawdzaj". Tym samym przeciwdziałaj zjawiskom fakenews i deepfake.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.