Service Pack dla Visty nie dokonał rewolucji

Service Pack dla Visty nie dokonał rewolucji02.06.2008 09:58

Wygląda na to, że wydany niedawno Service Pack 1 dla systemuWindows Vista nie spowodował gwałtownego wzrostu popularności tegosystemu, jak wcześniej spekulowano. Najmłodsze dziecko Microsoftu dla stacji roboczych jestniewątpliwie jednym z najbardziej pechowych produktów korporacji. Ohistorii powstawania Visty można dowiedzieć się z jednej z naszychdemonstracji, tu przypomnijmy tylko kilka najważniejszychfaktów. Od maja 2003 roku tj. od pierwszej publicznej demonstracji następcyWindows XP (wtedy o nazwie kodowej Longhorn), pojawiało sięstopniowo coraz więcej zapowiedzi ciekawych funkcji i rozwiązań,które sukcesywnie rozbudzały apetyt użytkowników. Z czasem jednakokazało się, że wiele z nich nie pojawi się w finalnej wersjisystemu - taki los spotkał m.in. zapowiadający się wyjątkowociekawie, nowy system plików WinFS. I choć z drugiej strony Microsoft wprowadził atrakcyjnywizualnie, nowy interfejs graficzny Aero, już na etapie Longhorna pojawiało się coraz więcej głosówkrytyki. Oliwy do ognia dodawało przesuwanie kolejnych prawdopodobnych dat wydania wersji finalnej, a także dużewymagania sprzętowe. Microsoft robił wiele, aby mimo wszystko zachęcić użytkowników donowego systemu. W połowie 2006 roku po raz pierwszy w historii nataką skalę udostępniono publiczną wersję beta 2 nowego systemu. Już przed premierą (wlistopadzie 2006 dla klientów biznesowych i w styczniu 2007 dlawszystkich) spekulowano, że Vista nie podbije rynku przebojem - itak też się stało. Pół roku po wielkiej premierze z Visty korzystało na świecie jedynie około 5% użytkowników (w Polsceokoło 1,5%). Co prawda Microsoft kilka miesięcy później ogłosił sprzedanie 88 mln kopii systemu, ale nadal nieznajdowało to odzwierciedlenia w statystykach - być może po częścidlatego, że nabywcy komputerów zamieniali preinstalowaną Vistę naWindows XP, który stał się największym konkurentem nowego systemu.Wielkie nadzieje - szczególnie w zakresie adopcji Visty przezbiznes - pokładano zatem w wydaniu pierwszego dodatku ServicePack. Jak wiadomo, finalny Service Pack 1 dla Visty został udostępnionypoczątkowo jedynie kilkunastu tysiącom betatesterów na początku lutego i kilka dni później subskrybentom MSDN/TechNet. Publicznie udostępniony został dopiero 18 marca (dla polskich wersjijęzykowych w połowie kwietnia). Dwa i pół miesiąca to wystarczający okres,aby przyjrzeć się jak wydanie Service Packa wpłynęło na popularnośćsamego systemu. Według opublikowanych właśnie, najnowszych danych NetApplicationsw maju z systemu Windows Vista korzystało na świecie 15,26%użytkowników. W styczniu 2008 roku udział Visty wynosił blisko 12%,w lutym blisko 13%, marcu 14%, a w kwietniu 14,5% Wygląda więc nato, że marcowe wydanie SP1 nie zmieniło praktycznie nic - systemzdobywa rynek w dotychczasowym, powolnym ale systematycznym tempie.Do podobnych wniosków można dojść studiując dane badaniagemiusTraffic udostępniane w serwisie Ranking.pl. W dniach 20-26 maja br. 7,4% odsłon zostałowygenerowanych przez internautów korzystających z Visty. Pod koniecstycznia było to 5,6%, lutego 6,2%, marca 6,6%, a kwietnia 7.0%.Tymczasem Windows XP nadal notuje świetnie wyniki - 72,12% (naświecie) i 89,4% (w Polsce). Service Pack 1 nie spowodował więc przełomu, czego spodziewanojeszcze w ubiegłym roku. Być może brak bardziej intensywnej adopcjiVisty po wydaniu SP1 wynika z faktu, że w dodatku tym niewprowadzono tak naprawdę większych, rewolucyjnych i oczekiwanychprzez użytkowników zmian - czy to w zakresie wydajności, czyfunkcjonalności. Jak na razie głównym konkurentem Visty pozostaje,"stary, dobry" Windows XP, który w dalszym ciągu cieszy sięolbrzymią popularnością, a z którego użytkownicy będą chyba woleliw tej sytuacji przesiąść się dopiero na następcę Visty, Windows7...

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.