Silna społeczność, comiesięczne zbiórki i 13 lat pracy. W końcu mamy Synfig Studio 1.0

Silna społeczność, comiesięczne zbiórki i 13 lat pracy. W końcu mamy Synfig Studio 1.028.04.2015 21:35

Cierpliwość jest gorzka, ale jej owoce są słodkie. Po 13 latach pracy, licznych zbiórkach na IndieGoGo i Kickstarterze, otwarty program do tworzenia wektorowych, dwuwymiarowych animacji Synfig Studio dojrzał do symbolicznej wersji 1.0. Miłośnicy otwartoźródłowych programów mają powód do świętowania, ale w branży premiera przeszła bez echa.

Wiele osób słusznie zadaje sobie pytanie dlaczego wydanie pierwszej wersji programu do animacji zajęło aż 13 lat. Pierwszym otwartoźródłowym wydaniem był Synfig 0.61 i nawet teraz, gdy od lat twórca programu już się nim nie zajmuje, jego schemat oznaczania wersji został zachowany. Oczywiście po drodze było sporo godnych uwagi wydań i patrząc na rozwój programu można sądzić, że wersja 1.0 mogła się ukazać już kilka lat temu. Zespołem tworzącym go kieruje jednak powściągliwość.

Synfig powstał, gdy Robert Qattlebaum postanowił zrobić narzędzie, które zautomatyzuje tweening, czyli automatyczne generowanie dodatkowych klatek animacji między klatkami oznaczonymi jako kluczowe bez ręcznego rysowania. W 2004 roku Synfig był wykorzystywany w studiu animacji Roberta. Studio Voria wyprodukowało tylko jeden krótki, ale dobry film, który bardzo spodobał się publiczności podczas ComicConu 11 lat temu.

Prologue

Studio i program na chwilę znalazły się w centrum uwagi. Robert jednak nie był w stanie samodzielnie go rozwijać i wprowadzić na rynek, zaczął więc szukać pomocy. Próbował nawet sprzedać Synfig firmie Apple. Eksperyment się nie powiódł i w myśl zasady, że lepiej żeby wszyscy mogli używać Synfiga niż żeby nikt nie miał do niego dostępu, latem 2005 roku Robert uwolnił kod źródłowy programu na licencji GPL. Los jednak spłatał mu figla – firma Apple zatrudniła go do pracy nad QuickTimem i CoreVideo. Od 2007 roku Robert już nie zajmuje się Synfigiem.

Zespół twórców Synfiga na bieżąco informował o zmianach. W wersji 1.0 znajdziemy już jednookienkowy interfejs, zbudowany z wykorzystaniem GTK+3. Na uwagę zasługuje także ukończony już system „kości”, pozwalający połączyć kształty postaci z wirtualnym szkieletem, który posłuży do wyznaczania ruchu kończyn oraz zniekształcenia. Sposoby na ich wykorzystanie oraz instrukcje można znaleźć na kanale Synfiga na YouTubie.

Development: Bones (part 7)

Zaawansowane zniekształcenia obrazu mogą wykorzystać szkielet dzięki nowej warstwie zniekształceń.

[1/2]
[2/2]

Pracę z obrazami rastrowymi znacznie ułatwi możliwość cięcia ich na kawałki, które potem można swobodnie animować, w sposób niedestruktywny. W każdej chwili można zmienić linie cięć i wrócić do punktu wyjścia.

W tej wersji programu pojawiła się także wstępna implementacja warstwy dźwiękowej, która może zawierać ścieżki z plików w formatach WAV, Ogg Vorbis lub MP3. Realizm animacji poprawi możliwość zastosowania modelowania fizyki. Już można skorzystać z podstawowej symulacji prostych zjawisk kinetycznych, w tym tarcia, przyspieszenia i ruchu harmonicznego. W najbliższym czasie materiały instruktażowe na stronie projektu zostaną zaktualizowane, by obejmować nowe funkcje.

Przyszłość Synfiga to optymalizacja renderowania i dobre wykorzystanie OpenGL. Po zakończeniu tego etapu rozwoju przyjdzie pora na ulepszenia interfejsu użytkownika. Ich ilość i poziom zaawansowania będzie zależeć niestety od tego, jak zajęty będzie Yu Chen – główny deweloper tej części. Na razie nie ma w planach kolejnych zbiórek na Kickstarterze. Chwilowo nie ma działających prototypów nowych funkcji, które można pokazać społeczności, a przy pracy z przyspieszeniem sprzętowym na różnych platformach przygotowanie ich będzie bardzo trudne i pełne pułapek.

To prawdopodobnie dobra decyzja. Ostatnie zbiórki nie kończyły się spektakularnym sukcesem, a w zasadzie ledwo udawało się osiągnąć wyznaczone cele. Nie ma w tym nic dziwnego – społeczność animatorów korzystających z Linuksa jest niewielka, a użytkownicy Windowsa i Maków mają o wiele lepsze i niedrogie opcje do wyboru. Oczywiście można wesprzeć projekt przez jego stronę, ale wygląda na to, że wciąż jest przede wszystkim eksperymentem i demonstracją siły otwartych programów.

Synfig Studio 1.0 można pobrać z naszej bazy programów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.