Słuchają w Internecie, a później kupują CD lub winyl – Polacy nie dadzą umrzeć muzykom z głodu

Słuchają w Internecie, a później kupują CD lub winyl – Polacy nie dadzą umrzeć muzykom z głodu30.01.2017 11:40

YouTube i piractwo podobno zabiły rynek muzyczny, skazującartystów na żywienie się tynkiem zeskrobywanym ze ścian – takprzynajmniej można było wnioskować z opowieści organizacjizbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Tymczasem z informacjijakie przedstawił Piotr Kabaj, szef Warner Music Poland, wynika cośzupełnie innego. Jego zdaniem rynek muzyczny kwitnie, sprzedają siępłyty CD, winyle oraz abonamenty w serwisach streamingowych. Co sięstało, że artystom śmierć głodowa przestała zaglądać w oczy?

Piotr Kabaj, który oprócz funkcji dyrektora zarządzającegoWarner Music Polska jest też wiceprzewodniczącym zarządu ZwiązkuProducentów Audio-Video, chwali się świetnymi wynikami,szczególnie dla polskich wykonawców – na liście Top100 najlepiejsprzedających się artystów, 55 to wykonawcy z naszego kraju.Średni wzrost w okresie styczeń-listopad 2016 r. wyniósł 15%,jednak dla jego koncernu tempo wzrostu miało być dwukrotnie wyższe.Oprócz wydań na CD rosła też sprzedaż płyt winylowych.

Według Kabaja, świetnie na naszym rynku radzi sobie Tidal, zktórego w zeszłym roku w Polsce zaczęło korzystać około milionaosób. Ciekawa deklaracja, biorąc pod uwagę opowieści samegotwórcy serwisu Jaya Z, który deklarował,że Tidal ma 3 mln płacących subksrybentów. Deklaracje te szybkojednak zostały wzięte pod lupę przez niezależnych analityków,którzy zarzucają Jayowi Z, że serwis ma mieć ponad dwukrotniemniej subskrybentów, niż twierdzi. Czyżby więc znaczną częśćużytkowników płatnego przecież Tidala stanowili Polacy, czy teżraczej pan Kabaj uwierzył w opowieści amerykańskiego rapera?

Inne dobrze sobie radzące u nas serwisy to Spotify, Apple Music iDeezer – mają się one cieszyć dużą popularnością. Zdaniemszefa Warner Music Polska zasługą tej popularności jest wzrostjakości muzyki słuchanej przez jej nabywców. Kupują coraz lepsząmuzykę dzięki temu, że mogą wpierw ją odsłuchać w Sieci. Apóźniej – później kupują krążek. Choćby na prezent.

Prezent zaś powinien mieć przesłanie, a to tłumaczy, dlaczegotak chętnie Polacy kupują krążki polskich wykonawców. Po prosturozumieją przesłanie – sprzedaje się muzyka z tekstem. Dlategoteż płyty artystów z Polski stanowią dziś już 60% sprzedaży, o9 pkt. proc. więcej rok do roku. Tylko 10% sprzedaży stanowiłyskładanki, a muzyce filmowej pozostał 1% sprzedaży, o 5 pkt. proc.mniej niż w 2015.

Także i wieści ze świata dobrze zwiastują artystom. Ostatnieprognozy Strategy Analytics mówią, że w latach 2015-2022 liczbaużytkowników muzycznych usług streamingowych wzrośnie do 950milionów, a udział streamingu w rynku sprzedaży muzyki naurządzenia mobilne sięgnie 95%. To będą niezłe pieniądze –cały ten rynek mobilnej muzyki do 2022 roku ma być wart 12 mlddolarów. Ile z tego przypadnie na Polskę?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.