Padły słowa o banku? Lepiej się rozłącz i zadzwoń sam

Padły słowa o banku? Lepiej się rozłącz i zadzwoń sam25.11.2022 08:44
Telefon
Źródło zdjęć: © Pixabay

Jeśli po odebraniu telefonu ktoś podaje się za bankowca i deklaruje problemy z pieniędzmi na koncie, lepiej dwa razy zastanowić się, czy to nie oszust i po prostu się rozłączyć. Chodzi o popularny wciąż spoofing telefoniczny polegający na podszywaniu się atakującego pod autentyczne numery z banku.

Spoofing telefoniczny nieustannie stanowi zagrożenie w praktyce dla każdej osoby, która posiada konto w banku. Oszuści wykorzystują techniczną możliwość manipulacji usługą Caller ID, dzięki której w telefonie wyświetla się numer rozmówcy. W ten sposób podszywają się pod autentyczne numery infolinii bankowych licząc na to, że odbiorca rozpozna numer lub wręcz ma go w książce adresowej. Tak zyskują fałszywą wiarygodność.

Kiedy po odebraniu telefonu usłyszysz, że z kontem jest coś nie tak albo pieniądze są zagrożone i wymagane jest szybkie działanie, by je zabezpieczyć, lepiej dwa razy zastanów się, czy może to być prawda. W wielu przypadkach to zmyślona historia (stąd w praktyce spoofing zwany jest też oszustwem "na pracownika banku"). Rozmowa zostanie tak zmanipulowana, by ofiara uwierzyła, że musi przelać środki na inne konto lub zainstalować aplikację zdalnego dostępu (np. TeamViewer czy AnyDesk), aby rzekomy pracownik banku mógł przeprowadzić ją przez jakiś proces ochrony pieniędzy.

W zaistniałej sytuacji najrozsądniej jest po prostu się rozłączyć, a później na własną rękę zadzwonić do banku, by ustalić fakty. Spoofing "działa tylko w jedną stronę", więc wykonując połączenie samodzielnie mamy pewność, że dodzwonimy się właśnie do banku. Podczas rozmowy warto przedstawić całą sytuację i sprawdzić, czy z kontem coś jest nie tak. W większości, jak nie we wszystkich takich przypadkach okaże się, że była to tylko próba wyłudzenia pieniędzy z internetowego konta bankowego.

Czy warto kupić ruter TP-Link Deco X20-4G?

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.