Smartfony nie zdiagnozują depresji, ale mogą w tym skutecznie pomagać

Smartfony nie zdiagnozują depresji, ale mogą w tym skutecznie pomagać17.07.2015 17:16

O przełomowych stwierdzeniach w rodzaju smartfony leczą x (gdzie x oznacza dowolnie wybraną chorobę dręczącą cywilizacje od dłuższego czasu) i ich słuszności pisaliśmy na początku lipca. W magazynie Journal of Medical Internet Reserach ukazał się artykuł, który można potraktować jako utrzymany w podobnym tonie. Niemniej zastosowana metodologia badań dowodzi, że nie tyle smartfon, co możliwość śledzenia położenia jego właściciela, którą oferuje także szereg innych urządzeń, może rzeczywiście z dość wysoką precyzją pomagać w diagnozowaniu depresji.

Badanie na grupie czterdziestu osób rozpoczęto od testu, który badał ich zwyczaje oraz psychikę pod kątem możliwości cierpienia na depresję. Były to niczym nie różniące od standardowych, stosowanych w takich przypadkach, kwestionariusze PHQ-9. Następnie badani zainstalowali w swoich smartfonach aplikację Purple Robot pozwalającą na zbieranie danych z modułu GPS, a także monitorowanie częstotliwości i długości korzystanie ze smartfona.

Minęły dwa tygodnie. W tym czasie Purple Robot zbierał informacje o tym, jak często właściciel smartfona opuszczał swoje mieszkanie i na jak długo, jak wiele uwagi i czasu poświęcał swojemu smartfonowi. Ważnym czynnikiem była też tendencja badanego do łamania codziennej rutyny i odwiedzania miejsc, których nie przewiduje jego standardowy porządek dnia.

W przypadku testu PHQ-9 charakter wykazujący symptomy depresji osiągnie nie więcej niż pięć punktów. Wyniki testu i danych oraz zbieranych przez 14 dni przez aplikację porównano. Na tej podstawie badacze doszli do wniosku, że dzięki informacjom z aplikacji Purple Robot mogą oni stwierdzić symptomy depresji ze skutecznością na poziomie 86,5%.

Nie można oczywiście stwierdzić, aby smartfon mógł samodzielnie zdiagnozować chorobę – wnioski z badania nie byłyby możliwe, gdyby nie zdobyte wcześniej informacje z tradycyjnego testu. A zatem kompetencje urządzeń mobilnych w zakresie diagnozowanie chorób psychicznych zapewne jeszcze długo pozostaną pieśnią przyszłości. Niemniej terapeuci, którzy mają podstawy twierdzić, że ich pacjent może cierpieć na depresję, zyskali właśnie potwierdzenie, że dzięki aplikacji na smartfona możliwa jest pewniejsza diagnoza. Ciekawe, że może służyć temu program będący w gruncie rzeczy narzędziem do inwigilacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.