Spoofing telefoniczny - odbierasz i nie wiesz z kim rozmawiasz

Spoofing telefoniczny - odbierasz i nie wiesz z kim rozmawiasz14.09.2021 07:30
Smartfon z Androidem
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Spoofing telefoniczny to jedno z najpopularniejszych oszustw, które może być trudne w identyfikacji. Atakujący dzwoni z numeru innej osoby, a ofiara nie zawsze potrafi się zorientować z kim rozmawia. Warto wiedzieć, na czym polega to zagrożenie.

Spoofing telefoniczny to nic innego jak podszywanie się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki telefonii VoIP. Przy jej wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

Sama podmiana numeru przez dzwoniącego nie jest technicznie rzecz biorąc zagrożeniem, ale są nim konsekwencje takiego działania. Oszuści dzwonią do losowych osób udając konsultantów banków i opowiadają różne historie, by zmanipulować rozmówcę i dostać się do jego konta. Ofiara spoofingu jest zaś przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, bo taki numer wyświetlił się na ekranie telefonu.

Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.

Oczywiście w praktyce nic takiego nie miało miejsca - to manipulacja, której celem jest zdobycie zdalnego dostępu do smartfonu lub komputera ofiary. Używane są do tego najczęściej aplikacje TeamViewer lub AnyDesk, które mogą być dobrze znane pracującym zdalnie. Jak pokazuje praktyka, nawet osoby na co dzień świadome technik oszustów, pod wpływem emocji mogą być o krok od uwierzenia w historię atakującego.

Spoofing telefoniczny - jak się zabezpieczyć?

Spoofingu telefonicznego w praktyce nie da się zablokować ani uniknąć, przez co trudno mówić o jakimkolwiek zapobieganiu. Odbierając telefon należy po prostu pamiętać, że wyświetlający się na ekranie numer (lub nazwa instytucji, jeśli wcześniej była zapisana w kontaktach) nie oznacza dziś na pewno, że właśnie stamtąd ktoś dzwoni.

Aby uniknąć oszustwa, warto więc uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli rozmówca zasugeruje, że pojawił się jakikolwiek problem finansowy z kontem bankowym, najrozsądniej będzie się rozłączyć, a następnie samodzielnie dodzwonić do banku, by zweryfikować sprawę. Tylko wtedy mamy pewność, że połączymy się z autentycznym pracownikiem infolinii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.