Dzwoni "telefon z banku"? Po takich słowach lepiej się rozłącz

Dzwoni "telefon z banku"? Po takich słowach lepiej się rozłącz

Uwaga na telefony "z banku"
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pexels
Oskar Ziomek
12.02.2022 10:50

Jeśli dzwoni do ciebie ktoś z banku, lepiej zachowaj czujność podczas rozmowy. Oszuści stale stosują spoofing telefoniczny, by podszywać się pod autentyczne numery i pracowników, a później manipulować rozmową i ukraść pieniądze z konta.

Takie ataki można jednak łatwo rozpoznać. Podczas rozmowy padają bowiem specyficzne sformułowania, po których można stwierdzić (a przynajmniej z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć), że po drugiej strony słuchawki jest oszust. Istotą ataku jest wywołanie strachu o środki na koncie i manipulacja rozmową tak, by rozmówca był przekonany, że musi szybko podjąć kroki, aby teoretycznie zabezpieczyć swoje pieniądze.

W praktyce ze strony rzekomego bankowca padają więc często sugestie, że właśnie zablokowano ważną transakcję, ktoś wziął pożyczkę na dane ofiary lub zrobił duży przelew i konieczne jest szybkie działanie, aby zabezpieczyć pieniądze na koncie. Wystraszona ofiara (przekonana, że jej pieniądze są zagrożone) może w pośpiechu zacząć wykonywać polecenia przez telefon, a to dopiero te działania prowadzą do utraty środków.

Oszuści proszą zwykle o podanie loginu i hasła do bankowości, odczytywanie kodów z SMS-ów uwierzytelniających oraz instalację aplikacji zdalnego dostępu do komputera czy smartfonu. Takie programy to na przykład AnyDesk czy TeamViewer i mają swoje zastosowania, ale zdecydowanie nie są potrzebne do kontaktu z pracownikiem z banku, tym bardziej, jeśli w praktyce ktoś tylko się pod niego podszywa.

Wszystkie takie prośby najlepiej jest ignorować, a rozmowę jak najszybciej zakończyć. Jednocześnie chwilę potem można wykonać z własnego telefonu połączenie do banku, by podjąć dokładnie ten sam temat i ustalić, czy rzeczywiście istnieje jakieś zagrożenie dla środków. Tylko dzwoniąc samemu do banku można mieć bowiem pewność, że dodzwonimy się do właściwej osoby. Dzwoniący do nas mogą się podszywać pod numer infolinii, co technicznie jest możliwe.

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (47)