Spotify w końcu na siebie zarabia, inwestuje w podcasty

Spotify w końcu na siebie zarabia, inwestuje w podcasty06.02.2019 17:15
Spotify w końcu na siebie zarabia, inwestuje w podcasty

Spotify, popularna usługa muzyczna, istnieje od 2006 roku, ale nie od razu zaczęła przynosić zyski. W zasadzie zaczęła na siebie zarabiać dopiero teraz. Po raz pierwszy w historii raport kwartalny pokazuje kwotę „na plusie”.

Kwartalne podsumowanie informuje o 207 milionach aktywnych użytkowników każdego miesiąca w zamkniętym kwartale. 3 miesiące wcześniej było to 191 milionów. Liczba osób płacących za subskrypcje wzrosła z 87 do 96 milionów w ciągu kwartału (rok temu było ich 71 mln). Liczba darmowych kont z reklamami zaś wzrosła ze 109 do 116 milionów. To przełożyło się na przychód wysokości 1,5 miliarda euro, z czego Spotify udało się wyciągnąć 94 miliony euro czystego zysku. Jest co świętować. Poprzedni kwartał firma Spotify zamknęła ze stratą wysokości 87 milionów euro.

Za sukces częściowo odpowiada wejście na nowe rynki. W listopadzie usługa Spotify została uruchomiona w 13 krajach Afryki i Bliskiego Wschodu.

Spotify chce być królem podcastów

Zarobione pieniądze Spotify dobrze inwestuje. W usłudze muzycznej możemy już posłuchać różnych audycji, w tym produkowanych przez Spotify. To jednak za mało. By zapewnić sobie pozycję lidera także na rynku podcastów, firma przejęła Gimlet Media – nowojorską sieć, produkującą kilka uznanych serii. Ten ruch analitycy przewidywali od dawna. Ponadto Spotify przejmie firmę Anchor, dzięki czemu ułatwi twórcom podcastów tworzenie, publikowanie i zarządzanie odcinkami. Poza tym Spotify zamierza wydać jeszcze około 400 mln euro na kolejne zakupy. W planach jest zarówno produkcja własnych audycji, jak i kupowanie wydawców popularnych serii. Rok 2019 na Spotify będzie rokiem podcastów.

Decyzja ta nie jest bezpodstawna. Zainteresowanie podcastami na Spotify rośnie, pozwala mocniej zaangażować użytkownika, a przez to zdobyć większe zyski. Jeśli Spotify dobrze dobierze tytuły, odciągnie użytkowników od różnych mniejszych usług i YouTube'a. Z aplikacji można wygodnie korzystać nawet w samochodzie, czym Spotify bije na głowę wiele innych odtwarzaczy. Ponadto twórcy podcastów raczej nie będą podnosić opłat licencyjnych, jak mają to w zwyczaju koncerny muzyczne, widząc wzrost zainteresowania usługami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.