Sprawdź, zanim udostępnisz - oto siedem kluczowych kroków

Sprawdź, zanim udostępnisz - oto siedem kluczowych kroków22.11.2023 12:10
Weryfikacja treści w sieci w 7 krokach
Źródło zdjęć: © NASK, Pixabay, dobreprogramy

Ministerstwo Cyfryzacji, NASK oraz brytyjska jednostka Government Communications Service International (GCSI) przygotowały nową kampanię przeciwdziałania dezinformacji w internecie pod hasłem "Sprawdź, zanim udostępnisz". To kolejny etap działań mających na celu zwalczanie dezinformacji w sieci.

Celem kampanii jest uświadomienie społeczeństwa o zagrożeniach związanych z manipulacjami informacyjnymi. Kampania ta ma na celu pokazanie metod i konsekwencji fałszywych przekazów, a także przybliżenie sposobów neutralizacji dezinformacji. Opisuje również przypadki dezinformacji, które miały miejsce w Polsce.

Kampania jest prowadzona głównie w mediach społecznościowych i ma na celu promowanie prostej metody, która może pomóc w ograniczeniu liczby fałszywych informacji, które często są wykorzystywane jako broń w atakach dezinformacyjnych. Metoda ta składa się z siedmiu kroków i jest związana z hasłem przewodnim kampanii, czyli "Sprawdź". Każda litera w nazwie oznacza czynność, którą należy wykonać, aby zweryfikować prawdziwość informacj. Szczegółowe informacje na temat tej metody można znaleźć na specjalnie przygotowanej stronie internetowej sprawdzam.info.

7 kroków w kampanii "Sprawdź, zanim udostępnisz", Źródło zdjęć: © NASK
7 kroków w kampanii "Sprawdź, zanim udostępnisz"
Źródło zdjęć: © NASK

Zanim udostępnisz wątpliwy lub kontrowersyjny materiał, warto sprawdzić, czy nie jest on zaprojektowany tak, aby wywoływać silne emocje, czy nie ma na celu dzielenia i podżegania, czy spełnia zasady logiki i czy nie został wyjęty z kontekstu. Ważne jest również sprawdzenie pochodzenia informacji oraz kto jest jej autorem.

"Podejmujemy intensywne działania, by przeciwdziałać dezinformacji, bo widzimy, że szybki rozwój platform społecznościowych wzmacnia to zjawisko (...) Projekt "Sprawdź, zanim udostępnisz" to już czwarta w ciągu ostatniego roku kampania edukacyjna przeciw dezinformacji inspirowana lub koordynowana przez NASK. Pierwsza – prowadzona wspólnie z Google – korzystała z metody prebunkingu i miała na celu przeciwdziałanie manipulacji na temat ukraińskich uchodźców w Polsce. Projekt "Bezpieczne Wybory" miał z kolei za zadanie chronić przed dezinformacją w trakcie ostatnich wyborów, a trwająca inicjatywa "Polska na Tle" rozwija i popularyzuje praktykę korzystania z wiarygodnych źródeł informacji – mówi Aleksandra Osman, Kierowniczka Działu Przeciwdziałania Dezinformacji.

Kampania "Sprawdź, zanim udostępnisz" będzie kontynuowana. Przed jej rozpoczęciem oraz po jej zakończeniu przeprowadzone zostaną badania świadomości społecznej na temat dezinformacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.