Steam idzie na wojnę z trollami i ich „review bombingiem”

Steam idzie na wojnę z trollami i ich „review bombingiem”16.03.2019 07:00

Właściciel platformy Steam, firma Valve, ma dość internetowych trolli, którzy wystawiają negatywne opinie motywowane przez czynniki inne niż niska jakość samej gry. Dlatego recenzje na Steam będą od tej pory filtrowane.

Chodzi oczywiście o przeciwdziałanie zachowaniu znanemu jako review bombing. Czym jest, najprościej wyjaśnić na przykładzie. Niedawno gracze, niezadowoleni z rocznej wyłączności Metro Exodus dla platformy Epic Games Store, masowo zaczęli wystawiać negatywne opinie poprzednim odsłonom tej serii. Był to sposób protestu przeciw decyzji wydawcy, a nie faktyczne świadectwo marnej jakości Metro 2033 czy Last Light.

Valve deklaruje, że umie sobie z tym zjawiskiem poradzić. Wprowadza filtr, który sprawi ponoć, że „recenzje niezwiązane z chęcią pomocy innym nabywcom” nie będą wliczane do końcowej oceny. Niechciane wpisy wykryje algorytm. Następnie powiadomiony zostanie moderator, który ostatecznie oceni, czy wskazaną opinię odrzucić, czy jednak zaakceptować.

Co ważne, w opcjach pozostaje możliwość uwzględniania i wyświetlania wszystkich recenzji. Więc jeśli komuś review bombing odpowiada i lubi sobie na przykład poczytać narzekania na DRM-y bądź warunki umów EULA, to nikt mu tej przyjemności nie zamierza odbierać.

Interwencja była konieczna

Analizując ostatnie wydarzenia na Steam, trzeba przyznać, że interwencja ze strony Valve to krok w dobrą stronę. Nie jest to cios w wolność słowa, gdyż zainteresowani wciąż mogą bawić się w swoim gronie. Natomiast zdecydowanej poprawie powinna ulec netykieta na Steam, przynajmniej patrząc z perspektywy niezależnego obserwatora. Źle się czyta sekcje z recenzjami, gdzie 90 proc. wypowiedzi stanowią personalne przytyki pod adresem twórców.

Zdenerwować niektórych graczy jest naprawdę łatwo. Czasem wystarczy zbyt szybko obniżyć cenę i awantura gotowa. Źródło: Materiały prasowe
Zdenerwować niektórych graczy jest naprawdę łatwo. Czasem wystarczy zbyt szybko obniżyć cenę i awantura gotowa. Źródło: Materiały prasowe

Przykładów jest zdecydowanie więcej niż wspomniane już Metro. W październiku ub.r. mocno oberwało się Shadow of Tomb Raider i to tylko z powodu... obniżki ceny, jaką zaserwowano nieco ponad miesiąc po premierze. Osoby, które zapłaciły pełną kwotę, poczuły się poszkodowane. W lutym 2019 pod ostrzałem znalazło się z kolei Devotion, horror produkcji niewielkiego studia Red Candle Games. Tytuł nie spodobał się Chińczykom, którzy uznali, że narusza godność ich prezydenta. Każdorazowo wszystko sprowadzało się do wspólnego mianownika: review bombing.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.