Synchronizacja zakładek Xmarks przestanie działać 1 maja. Czym ją zastąpić?

Synchronizacja zakładek Xmarks przestanie działać 1 maja. Czym ją zastąpić?29.04.2018 09:32

Niektórzy Czytelnicy pamiętają rozszerzenie Xmarks jako łatwy i niezawodny sposób na synchronizację zakładek między przeglądarkami na różnych systemach. Projekt rozwijany od 2006 roku przez pewien czas był synonimem synchronizacji. Jednak świat nie stoi w miejscu i pora się z nim pożegnać. Od 1 maja usługa zostanie wyłączona, o czym użytkownicy zostali ostrzeżeni mailowo. Można też zobaczyć banner informujący o tym na stronie rozszerzenia.

Rozszerzenie Xmarks zostało kupione w 2010 roku przez LastPass, a w 2015 przeszło w ręce LogMeIn. Cieszyło się dobrą opinią w czasach świetności. Rozszerzenie było dostępne dla Firefoxa, Internet Explorera, Safari i raczkującego wtedy Chrome'a. Poza zakładkami w ramach jednego konta można było synchronizować także hasła, otwarte karty, a między dwiema instalacjami Firefoksa nawet historię przeglądania. Połączenia były oczywiście szyfrowane, można było wykorzystać nawet własny serwer WebDAV jako pośrednika. Na liście dodatków do przeglądarki Mozilli Xmarks przez wiele lat zajmował wysokie pozycje, polecaliśmy je też w naszych artykułach.

Usługa Xmarks zostanie ostatecznie wyłączona we wtorek 1 maja. Odzew użytkowników jest niewielki, nie dziwi więc, że LogMeIn rezygnuje z utrzymywania Xmarks. Konta użytkowników zostaną wyłączone, ale zapisane na nich zakładki nie przepadną. Będzie można uzyskać do nich dostęp z „zalogowanych” wcześniej przeglądarek. Jeśli ktoś korzystał z płatnej wersji Xmarks i ma nadpłatę na koncie, jego fundusze zostaną przelane na konto LastPass Premium, co nie jest złym wyjściem.

Czy będziemy tęsknić za Xmarks? Prawdopodobnie nie. Chrome, Firefox i Safari mają własne mechanizmy synchronizacji danych w ramach jednego konta, więc o ile na wszystkich maszynach używamy przeglądarki jednego producenta, nie powinno być problemów. Jeśli macie ochotę na większe zmiany, warto sprawdzić Flow (synchronizacja otwartych kart i wysyłanie linków między przeglądarką mobilną i desktopową) dostępny w Operze, która nawiasem mówiąc też ma własny mechanizm synchronizacji. Microsoft pracuje nad swoją osią czasu, która zaoferuje wiele więcej, niż tylko synchronizację zakładek.

Producenci przeglądarek starają się jak mogą, byśmy nie musieli instalować żadnych dodatkowych rozszerzeń, jeśli tylko zgodzimy się używać tego samego produktu w różnych miejscach. Poza tym mamy do wyboru mnóstwo agregatów i notesów, które pozwalają nam zapisywać linki „na później”, a nawet przetworzą strony do postaci, w której wygodniej się je czyta. Trzeba też wziąć pod uwagę, że wyszukiwanie w Internecie jest coraz lepsze, wygodniejsze i łatwiej dostępne, więc zakładki nie mają już tak ogromnego znaczenia. Większość treści można bardzo szybko odnaleźć ponownie.

W kwestii synchronizacji zakładek między przeglądarkami różnych producentów wciąż mamy kilka rozwiązań, które mogą zastąpić Xmarks. Szczególnie obiecująco zapowiada się Raindrop.io, dostępny jako rozszerzenia dla przeglądarek oraz jako aplikacja webowa.

Raindrop.io to przede wszystkim świetny menedżer zakładek i ważnych materiałów, w którym odnośniki i grafiki można zapisywać we własnych folderach, a przy tym można dopasować wygląd aplikacji i rozszerzenia do swoich potrzeb. Konto można powiązać z Googlem bądź Facebookiem, ale można też zarejestrować się tradycyjnie, podając e-mail i hasło. Darmowe konto godnie zastąpi Xmarks, dodając do niego możliwość przeszukiwania zakładek i nadawania im własnych tagów, płatne zaś pozwala między innymi wyłapać duplikaty na naszej liście zakładek. Raindrop.io jest usługą na tyle ciekawą, że warto ją sprawdzić nawet jeśli wasze przeglądarki już się synchronizują. Oferuje trochę więcej niż proste foldery na pasku zakładek przeglądarki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.