Sztuczna inteligencja. Tak wpłynie na branżę IT

Sztuczna inteligencja. Tak wpłynie na branżę IT29.03.2023 17:10
Chat GPT - jak wpłynie na branżę IT?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | irissca

Sztuczna inteligencja potrafi coraz więcej. Ostatnio zaprezentowany model GPT-4 jest teraz zdolny do przyjmowania obrazu jako danych wejściowych i generować odpowiedzi do 25 tys. znaków. Na jakie zatem obszary wpłynie sztuczna inteligencja?

Odpowiedź na to, jak najnowsze technologie pracujące w oparciu o m.in. uczenie maszynowe wpłyną na bezpieczeństwo danych i przyszłość wybranych zawodów przygotowała firma Progress. Eksperci zwracają uwagę na automatyzację wykonywanych zadań, wzrost produktywności i pojawienie się nowych miejsc pracy.

Automatyzacja powtarzalnych zadań

Oszczędność czasu pracowników i wykorzystywanych przez nich zasobów. To jeden z argumentów przemawiających za używaniem narzędzi jak Chat GPT w przedsiębiorstwach. Zgodnie z raportem firmy Progress, która powołuje się na badania firmy sortlist, "pracodawcy przewidują średni wzrost wydajności na poziomie 74 proc." po wdrożeniu uczenia maszynowego do obsługi powtarzalnych czynności.

Sztuczna inteligencja ma też zagwarantować specjalistom IT więcej czasu na pracę nad złożonymi i strategicznymi inicjatywami. Mowa w tym miejscu m.in. o rozbudowie systemów opartych o SI i zarządzanie nimi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartfon Vivo X90 Pro?

Ważne jest szkolenie sztucznej inteligencji

Dostęp do Chat GPT jest możliwy nie tylko za pośrednictwem strony internetowej jego producenta. Inteligentny bot jest też elementem popularnej przeglądarki Microsoft Edge. Dodatkowo Chat GPT można zintegrować z systemami wewnętrznymi firm poprzez interfejs API. To daje szansę na dostosowanie bota do konkretnych potrzeb przedsiębiorstwa, a w efekcie zwiększenie satysfakcji klienta i budowanie jego lojalności względem firmy.

Należy pamiętać, że Chat GPT i inne podobne narzędzia to automatycznie działające mechanizmy, niezdolne do rozumienia i odczuwania emocji na takim samym poziomie jak człowiek – wyjaśnia dyrektor regionalny w firmie Progress Niklas Enge.

Niezbędne jest jednak umiejętnie dobieranie danych treningowych, których używa sztuczna inteligencja do nauki. Podczas szkolenia modeli językowych istotne jest, aby pamiętać o tym, że SI potrzebuje informacji, które nie zawierają uprzedzeń i stereotypów.

Pojawienie się nowych miejsc pracy

Automatyzacja powtarzalnych czynności pierwotnie wykonywanych przez ludzi jest możliwa dzięki wykorzystaniu w przedsiębiorstwie sztucznej inteligencji. Progress dostrzega w tym szansę na tworzenie się kolejnych miejsc w pracy. Mają być one związane z uczeniem maszynowym, przetwarzaniem danych oraz inżynierią oprogramowania. Oznacza to jednak modyfikację zakresu umiejętności wymaganych na niektórych stanowiskach.

"Chat GPT ma potencjał, aby znacząco wpłynąć na sposób funkcjonowania firm oraz korzystania przez konsumentów z konkretnych produktów i usług. Może to mieć długoterminowy wpływ na globalną gospodarkę." – czytamy w komunikacie.

Progress zwraca też uwagę na konieczność zachowania autentyczności i wiarygodności generowanych przez SI treści. – Niezbędne jest opracowanie jasnych zasad i wytycznych dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji, a także kontrola jakości tworzonych przez nią treści – wyjaśnia Enge. W te kwestie ma być zaangażowanych wielu specjalistów spoza obszaru IT.

Norbert Garbarek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.