Telefon "z banku" był kosztowny. 150 tys. zł zniknęło z konta

Telefon "z banku" był kosztowny. 150 tys. zł zniknęło z konta06.03.2024 13:37
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Lubuska Policja poinformowała o szczególnie dotkliwym przykładzie oszustwa, którego ofiarą padła mieszkanka Nowej Soli. Oszust, który podszywał się pod pracownika banku, zmanipulował 64-latkę i wyłudził od niej aż 150 tys. zł.

Podszywanie się pod pracownika banku to jedna z często wykorzystywanych metod okradania ludzi. W Polsce regularnie możemy spotkać się z podejrzanym telefonem "z banku", w którym nasz rozmówca informuje nas o rzekomej kradzieży pieniędzy, konieczności ich zabezpieczenia czy też prosi o weryfikację tożsamości lub pyta o konkretną transakcję. To skuteczny sposób na kradzież danych lub pieniędzy.

W poniedziałek 4 marca 2024 r. 64-letnia mieszkanka Nowej Soli odebrała telefon od osoby, która podszywała się pod pracownika banku. Dzwonił on z informacją, że ktoś włamał się na konto bankowe kobiety, ukradł jej pieniądze i zlikwidował lokatę. "Na szczęście" miał sposób, który może całą sytuację ocalić.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mężczyzna wysyłał kody

Rozmówca stwierdził, że będzie mógł zablokować pieniądze i przywrócić je na konto kobiety. W komunikacie policji nie sprecyzowano, jak dokładnie przebiegło oszustwo. Czytamy jedynie, że kobieta posłusznie aktywowała kody, które przekazywał jej mężczyzna. Prawdopodobnie chodzi tu o realizację oszustwa z wykorzystaniem usługi BLIK lub po prostu o zlecanie przelewów, które kobieta zatwierdzała w swojej aplikacji bankowej.

Telefon z banku? Strach rozmawiać

Powszechność oszustw, w których cyberprzestępcy podszywają się pod pracowników banków, zniechęca do prowadzenia rozmów telefonicznych z osobami, które są pracownikami takiej instytucji. Policja zaleca, by rozłączać się, jeśli rozmówca wzbudzi w nas jakiekolwiek wątpliwości. Należy działać na chłodno i nie przekazywać żadnych kluczowych danych rozmówcom. Warto pamiętać, że pracownicy banku nie poproszą nigdy o podanie loginu i hasła do konta bankowego, ani o podanie całego numeru karty.

Kolejne banki ułatwiają nam też funkcjonowanie. Wprowadzają możliwość weryfikacji tożsamości pracownika w aplikacji. Niedawno taką opcję zaoferował mBank. Należy zachować czujność podczas każdej rozmowy telefonicznej – oszuści nie odpuszczą.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.