Odebrał telefon "z banku". Stracił ponad 100 tys. złotych

Rozmowa telefoniczna
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pexels
Oskar Ziomek

24.10.2023 12:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Policja opisuje następny przypadek oszustwa "na pracownika banku", w którym straty wyniosły ponad 100 tysięcy złotych. 38-latek odebrał telefon od osoby sugerującej, że jego pieniądze są zagrożone i konieczne jest przelanie ich na inne konto. Mężczyzna uwierzył, że rozmawia z bankowcem.

W praktyce oczywiście był to oszust, który zmanipulował ofiarę w rozmowie i wmówił jej, że konieczne jest podjęcie szybkich działań, by ochronić oszczędności na koncie bankowym, po rzekomej próbie przejęcia 10 tysięcy złotych. 38-latek uwierzył, że konieczne jest zrealizowanie przelewów. Wykorzystano do tego Blika i w ten sposób na konta oszustów przelano łącznie ponad 100 tysięcy złotych. Finalnie mężczyzna powiadomił o sprawie Policję, a jego konta w banku zablokowano.

Warto pamiętać, że dzwoniący oszuści regularnie wykorzystują nie tylko manipulację słowną, ale i spoofing telefoniczny, by podszywać się pod autentyczne numery infolinii bankowych. Jeśli potencjalna ofiara ma zapisany numer infolinii swojego banku w książce telefonicznej w telefonie, może być przekonana, że faktycznie dzwoni do niej bank. W rzeczywistości jest to jednak oszust, który manipuluje parametrem CallerID, by w telefonie ofiary wyświetlała się informacja o innym numerze rozmówcy.

Założenie, że rozmawiamy z bankowcem tylko dlatego, że zobaczyliśmy na ekranie właściwy numer jest więc błędne. Policja przypomina, by stosować się do kilku podstawowych zasad, aby uniknąć wielu nieprzyjemności. Trzeba pamiętać, aby:

  • nie podejmować decyzji pod presją czasu,
  • zweryfikować zagrożenie (na przykład samodzielnie dzwoniąc do banku zgodnie z regułą 30 sekund proponowaną przez CBZC),
  • ignorować telefoniczne żądania instalacji jakiegokolwiek oprogramowania i generowania kodów potwierdzających operacje bankowe,
  • nie realizować przelewów na numery kont podane przez dzwoniącego sugerującego, że to niezbędne dla ochrony środków.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
internetbezpieczeństwophishing
Komentarze (20)