Telefon z PKO BP? Lepiej sprawdź dwa razy

Telefon z PKO BP? Lepiej sprawdź dwa razy27.01.2024 07:02
Rozmowa telefoniczna, rozmowa przez telefon
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Podszywanie się pod banki to jedna z najczęściej spotykanych metod oszustw internetowych i telefonicznych. Przed takim działaniem trudno się bronić, a i zapobieganie im jest w zasadzie niemożliwe. Dlatego ważne jest, by uważać na to, jakie dane podaje się rozmówcom.

Cyberprzestępcy nagminnie podszywają się pod banki. Próbują w ten sposób wzbudzać zaufanie u swoich potencjalnych ofiar, a także nakłonić je do dzielenia się z danymi, które mogą być szczególnie cenne. Pozyskane w ten sposób informacje na temat karty płatniczej czy bankowości internetowej mogą posłużyć oszustom do przejęcia dostępnych na naszym koncie środków.

CyberRescue informuje, że w ostatnim czasie szczególnie często spotyka się z oszustami, gdzie przestępcy próbują podszywać się pod pracowników banku PKO BP. Klienci instytucji powinni mieć na uwadze, że oszuści prowadzą tego rodzaju kampanię i wykazywać się szczególną ostrożnością podczas rozmów z rzekomymi konsultantami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

- W ostatnim czasie nasi Klienci ponownie zgłaszają nam oszustwa związane z jednym z polskich banków. Podczas połączenia dostają oni informację o tym, że złożyli wniosek kredytowy i niezbędne jest podanie dodatkowych danych. Nie wiesz nic o żadnym kredycie? Nie masz konta w tej instytucji? Nic nie szkodzi! Oszuści wymagają podania, do jakiego banku należysz. Po zakończeniu połączenia zadzwoni "konsultant" z Twojej placówki i poprosi o podanie danych identyfikacyjnych, a także obieca zgłoszenie sprawy na policję – informuje Elwira Charmuszko, młodszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa CyberRescue.

Nie podawaj danych przez telefon

Należy pamiętać, że pracownicy banków nie proszą swoich klientów o podawanie zbyt wielu danych przez telefon. Nigdy nie zażądają przekazania hasła czy innych poufnych informacji, takich jak pełne dane karty płatniczej.

Oszuści często starają się wzbudzić zaufanie, podając nasze imię i nazwisko, a nawet adres zamieszkania. CyberRescue ostrzega, by w przypadku otrzymania telefonu o rzekomym zaciągnięciu kredytu na "nasze" konto, powinniśmy rozłączyć się i zadzwonić na infolinię banku, korzystając z ręcznie wpisanego numeru telefonu ze strony internetowej instytucji. Warto to zrobić, nawet jeśli widzimy, że oszust dzwoni do nas z oficjalnego numeru banku. Działanie to jest możliwe dzięki metodzie znanej jako spoofing.

Co to jest spoofing telefoniczny?

Spoofing telefoniczny to oszustwo, które jest trudne do wykrycia. Przestępcy podszywają się pod numer telefonu innej osoby lub firmy. Wykorzystując luki w sieciach telefonii komórkowych, oszuści są w stanie sprawić, by na telefonie rozmówcy wyświetlał się nie ich faktyczny numer, a dowolny inny, w tym numer infolinii banku czy numer alarmowy.

Warto zaznaczyć, że ofiary spoofingu są dwie. Działanie to szkodzi zarówno osobie, która odbiera telefon od oszustów, jak i instytucja, którą przestępcy wzięli sobie za cel i podszywają się pod nią.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.