Telegram jednak nie taki zły. WhatsApp ma o wiele gorsze statystyki

Telegram jednak nie taki zły. WhatsApp ma o wiele gorsze statystyki14.07.2021 14:03
Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Artykuł sponsorowany

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Kaspersky, WhatsApp jest najpopularniejszą aplikacją wykorzystywaną do oszustw phishingowych. Na drugim miejscu znalazł się Telegram, jednak jego statystyki są o wiele niższe w stosunku do konkurenta.

Kaspersky przeprowadziło analizę w okresie od grudnia 2020 r. do maja 2021 r. Największy odsetek szkodliwych linków został wysłany za pośrednictwem komunikatora WhatsApp (89,6 procent), a następnie Telegramu (5,6 procent). Viber ma zaledwie 4,7 procent udziału, a Hangouts mniej niż jeden procent. 

Raj dla oszustów

Kaspersky policzył, że krajem doświadczającym największej liczby ataków phishingowych jest Rosja (aż 46 procent wszystkich ataków). Za nią uplasowała się Brazylia (15 procent) i Indie (7 procent). Na całym świecie firma rejestrowała 480 wykryć dziennie.

Według statystyk, Kaspersky Internet Security for Android wykrył największą liczbę szkodliwych linków w wiadomościach przesyłanych przez WhatsApp, częściowo ze względu na fakt, że jest on najpopularniejszym komunikatorem na świecie. Tatiana Szczerbakowa, starszy analityk treści internetowych w firmie Kaspersky, zauważa, że phishing w komunikatorach internetowych jest nadal jednym z najpopularniejszych narzędzi wśród oszustów.

Komunikatory są coraz popularniejsze

Z perspektywy powszechności zainstalowania aplikacji do przesyłania wiadomości, nie dziwi fakt, że stają się one narzędziem dla oszustów. Według badań, tego rodzaju programy wyprzedziły pod względem popularności sieci społecznościowe o 20 procent już w zeszłym roku. 

Co więcej, w 2020 roku użytkownicy komunikatorów liczyli około 2,7 miliarda ludzi, jednak przewidywania mówią, że ta liczba wzrośnie do 2023 roku do 3,1 miliarda osób. Jeżeli prognozy się spełnią, to będą oni stanowić prawie 40 procent. światowej populacji.

Ostrożność przede wszystkim

Aby zmniejszyć ryzyko padnięcia ofiarą oszustwa phishingowego, należy zachować szczególną ostrożność. Kasperky poleca dokładne sprawdzanie wiadomości, także tych od naszych znajomych. Wszystkie podejrzane linki, o dziwnym adresie, powinny automatycznie wzbudzić nasze podejrzenia.

Nawet jeśli wiadomość pochodzi od jednego ze znanych nam kontaktów, należy brać pod uwagę, że konto tej osoby mogło zostać zhakowane. Tatiana Szczerbakowa przypomina, że użytkownikom czasami może być trudno określić, czy atak jest phishingiem, ponieważ różnica może dotyczyć tylko jednego znaku lub drobnego błędu. Czujność w połączeniu z technologiami antyphishingowymi to niezawodne narzędzie w walce z phishingiem w komunikatorach.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.