Toonz, w którym powstała „Futurama” i „Księżniczka Mononoke”, darmowy i otwarty

Toonz, w którym powstała „Futurama” i „Księżniczka Mononoke”, darmowy i otwarty27.03.2016 19:37

Kilka dni temu świat obiegło ogłoszenie o przejęciu programu Toonz przez studio Ghibli, znane Wam zapewne dzięki „Spirited away: W krainie bogów”, „Księżniczce Mononoke” czy „Ghost in the Shell 2: Innocence”. Toonz to program do animacji 2D, z którego studio skorzystało pierwszy raz przy produkcji „Księżniczki Mononoke”.

Produkcja filmu Hayao Miyazakiego rozpoczęła owocną, ponad dwudziestoletnią współpracę między studiem Ghibil i firmą Digital Video z Rzymu, produkującą program. Wersja 6 Toonz została wydana w dwóch wariantach – tradycyjny Bravo i Harlequin, dostosowany do potrzeb animatorów z japońskiego studia, a więc umożliwiający tworzenie animacji na podstawie skanowanych rysunków i łączenie tej techniki z narzędziami cyfrowymi.

[1/2]
[2/2]

Kilka dni temu Digital Video poinformowało o umowie z japońską firmą DWANGO, wydającą oprogramowanie. Na jej mocy program Toonz został przejęty przez Japończyków, a wczoraj pod nazwą OpenToonz udostępniony został jego kod źródłowy i darmowe kompilacje programu, które znajdziecie w naszej bazie programów dla Windowsa (od 7 do 10) i OS X, przy czym ten drugi sprawiał mi sporo problemów. Może to wynikać z niedoróbek programu albo z faktu, że testowałam go na systemie w wersji 10.11.4 Beta (15E64a). Warto zwrócić uwagę, że ogólnodostępny OpenToonz to wersja rozwijana dla studia Ghibil. Program jest obecnie prezentowany w Tokio podczas konferencji Anime Japan przez nowego właściciela.

Digital Video, które pracuje nad programem od 1993 roku, wciąż będzie go rozwijać, sprzedawać, organizować szkolenia i świadczyć wsparcie dla klientów, łącznie z rozwijaniem autorskich modyfikacji. Wersja „premium”, przygotowana na zamówienie klienta, będzie sprzedawana po konkurencyjnej cenie firmom chętnym zainwestować w swoją własną wersję programu. Jednak dzięki umowie z DWANGO możliwa będzie realizacja szerzej zakrojonej strategii, która być może uczyni z Toonz i OpenToonz branżowy standard.

Oczywiście japońskie studio nie jest i nigdy nie było jedynym użytkownikiem programu. Pierwszym większym projektem, przy którym był używany, był film animowany „Balto” Simona Wellsa z 1995 roku. Animowany był w nim także między innymi świetny serial „Futurama”, fragment filmu „Asterix podbija Amerykę”, a w ubiegłym roku studio Folimage wykorzystało Toonz przy produkcji filmu „Phantom Boy”. Toonz wziął także udział w produkcji kilku gier, między innymi Discworld 2 studia Psygnosis.

Phantom Boy (2015) - Trailer English

Mimo długiej historii i bogatego portfolio (o ile można tak powiedzieć o programie), Toonz nie jest marką znaną poza branżą. Wydanie programu OpenToonz przypadło na bardzo dobry okres dla animacji. W wielu częściach świata dopiero teraz komputery zdolne podołać takim zadaniom są na tyle dostępne, by artyści mogli realizować swoje pomysły i współpracować z deweloperami. Na świecie nie brak też początkujących animatorów i hobbystów, którzy chętnie zmierzą się z profesjonalnym produktem, ale nie mają na to pieniędzy. Mam nadzieję, że wydanie OpenToonz zapewni nam jeszcze więcej dobrych i profesjonalnie przygotowanych filmów animowanych.

Na koniec wypada wspomnieć kilka słów o konkurencji, bardzo licznej, ale niekoniecznie mogącej szczycić się udziałem przy produkcji kinowych hitów. Od niedawna za darmo można korzystać także z programu Plastic Animation Paper, zarówno do zastosowań domowych, jak i komercyjnych. Uznaniem w branży cieszy się także Toon Boom Studio, a do animacji rysowanych ręcznie warto przetestować Kritę. Blender też od animacji nie stroni, a od kilku wersji można w nim animować odręczne rysunki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.