Twórcy Gran Turismo chcą uzyskać 120, a nawet 240 FPS na PlayStation 5

Twórcy Gran Turismo chcą uzyskać 120, a nawet 240 FPS na PlayStation 518.02.2020 12:36
Twórcy Gran Turismo uważają, że rozdzielczość 4K wystarczy, ale interesuje ich 120/240 FPS, fot. PlayStation

Następna generacja konsol, do której należy PlayStation 5, będzie oferować grafikę 4K, a także dążyć do tego by upowszechniła się płynność gier w 60 FPS. Dla niektórych jednak taki klatkaż jest niewystarczający. Do tego grona należy szef studia Polyphony Digital, które pracuje nad nowym Gran Turismo 5. Kazunori Yamauchi chciałby, aby jego nowy tytuł funkcjonował w 120, a nawet w 240 FPS.

Pomysł ten nie wydaje się wcale taki nieprawdopodobny, szczególnie gdy firma robiła już pod koniec 2018 roku pokazy Gran Turismo Sport w 8K i 120 FPS. Zaprezentowane demo miało również na celu podkreślenie walorów 440-calowego ekranu Crystal LED Display (w technologii MicroLED).

Szef studia od Gran Turismo: 4K mi wystarczy, bardziej interesuje mnie 120/240 FPS

Kazunori Yamauchi przeprowadził ostatnio konferencję prasową przy okazji startu zawodów esportowych FIA Gran Turismo w Australii. Szef studia Polyphony, zapytany o jego plany związane z nowymi odsłonami Gran Turismo na PS5 odpowiedział, że byłby ukontentowany rozdzielczością 4K Ultra HD.

Zrzut ekranu z gry Gran Turismo Sport w 4K, fot. MotoGamesTV
Zrzut ekranu z gry Gran Turismo Sport w 4K, fot. MotoGamesTV

Podkreślił zarazem, że czynnikiem, jaki może bardziej drastycznie odmienić doznania, jest podniesienie płynności rozgrywki do poziomu 120 lub 240 FPS. Yamauchi jest świadom, że przeskok technologiczny jak z PS1 do PS2, który według jego oferował "stukrotnie większą wydajność" nie jest już możliwy.

120 FPS brzmi fajnie, ale czy Twój telewizor je uciągnie?

Słowa szefa Polyphony nie należy odbierać jako twardą deklarację liczby FPS-ów, jaką ujrzymy w nowym Gran Turismo i warto do tych słów odnieść się z perspektywy obecnie dostępnej technologii. Do rozgrywki w 4K Ultra HD przy jednoczesnych 120 FPS potrzebny jest przede wszystkim telewizor z HDMI 2.1.

Jeśli chodzi o telewizory, które są już na sklepowych półkach, to taki sygnał są w stanie przetworzyć wszystkie modele LG OLED z 2019 roku (B9, C9, E9 itp.), a także LG NanoCell (serie SM9000 i 9500). Samsung QLED Q90, nieposiadający HDMI 2.1 też to potrafi, ale przy ograniczonym próbkowaniu 8-bitowym YUV 4:2:0.

Liczba telewizorów, które mogłyby teoretycznie obsłużyć 4K przy 120 FPS jest stosunkowo niewielka, a firmy takie, jak Samsung czy Philips nawet w modelach na 2020 rok nie ośmieliły się zastosować HDMI 2.1. Złącze to otrzymają natomiast wybrane modele telewizorów Sony oraz Panasonic.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.