Uber z nowymi warunkami korzystania z usługi daleki od transparentności

Uber z nowymi warunkami korzystania z usługi daleki od transparentności02.03.2016 12:11

Uber sukcesywnie poszerza swoją działalność nie tylko o nowe usługi, co dotyczy głównie Stanów Zjednoczonych i pojawia się w kolejnych miastach, ale także wypracowuje mechanizmy, które będą przydatne w kwestiach spornych, a tych nie brakuje podczas nocnych powrotów i nie tylko. W związku z tym firma zaktualizowała warunki korzystania z usługi.

Pisaliśmy już o dość nowatorskiej metodzie weryfikowania tego, jak komfortowy był przejazd z Uberem. Dzięki danym z akcelerometru, aplikacja ma szacować na ile jazda była płynna i zgodna z prawem ruchu drogowego. To zaś ma być przydatne w rozstrzyganiu kwestii spornych. Użytkownicy Ubera otrzymali jednak maila, który wskazuje, że takie sposoby nie wystarczają.

Z nowymi warunkami w języku polskim można się już zapoznać na stronie Ubera. Widać, że korzystanie z niego w pewnych okolicznościach jest powodem nie mniejszych emocji, niż w przypadku tradycyjnych taksówek. Firma zdecydowała bowiem, że do recenzji przejazdu, jaką wystawia użytkownik wprowadzona zostaje moderacja, w której jedynym i arbitralnym głosem będą właśnie pracownicy Ubera.

To jednak rodzi pewne problemy. Oficjalnie bowiem chodzi o treści Użytkownika, które byłyby oszczercze, miały charakter zniesławienia lub mowy nienawiści, zawierały treści o charakterze przemocy, treści obsceniczne, pornograficzne, niezgodne z prawem lub w inny sposób obraźliwe. W praktyce jednak, Uber przyznał sobie prawo do decydowania o tym, jakie recenzje są widoczne, a jakie nie.

Jeżeli zatem sam będzie „karał” kierowców, dzięki wspominanym wcześniej danym zbieranym przez aplikacje, to powodów, by publikować negatywne recenzje, które odstraszałyby potencjalnych klientów, będzie (pod względem dbania o wizerunek Ubera) niewiele. Pozostaje jednak żywić nadzieję, że chęć przyciągania kolejnych użytkowników nie będzie realizowana kosztem obiektywności moderacji.

Uwagę w warunkach zwracają także opłaty, jakie poniesie pasażer w związku ze spowodowanymi przez siebie szkodami: chodzi tutaj o naprawy samochodu lub jego sprzątanie. Klient będzie nią obciążany tak, jak za przejazd: kwota zostanie pobrana z jego karty płatniczej, a następnie Uber będzie wypłacał ją kierowcom. Wątpliwości budzi jednak brak dostępu pasażera do wyceny spowodowanych przez siebie szkód.

Problem w przypadku nowych warunków korzystania z Ubera stanowi brak transparentności: w kwestiach spornych firma zastrzegła sobie prawo do decydowania, klientowi pozostaje płacenie. Oczywiście możliwe będzie nadal odwołanie się od narzuconych opłat dodatkowych czy decyzji moderacji. To jednak może nie wystarczyć.

Uber w Polsce znajduje się w zdecydowanie mniej komfortowym momencie, niż tuż po pojawienia się na tutejszym rynku. Ucichły już pierwsze głosy ekscytacji, nierzadko okazuje się, że Uber wcale nie jest konkurencyjny pod względem kwot, jakie przychodzi płacić za przejazd. A trudno powiedzieć, aby nowe warunki korzystania z usługi i brak transparentności mogły być postrzegane jako gest dobrej woli.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.