Ultradźwiękowe spyware zakazane na Androidzie – ale czy zakaz pomoże?

Ultradźwiękowe spyware zakazane na Androidzie – ale czy zakaz pomoże?25.05.2017 19:21

Google było pierwsze w wykorzystaniu komunikacji ultradźwiękowejpod strzechy, wykorzystując niesłyszalne dla ludzi sygnały doparowania swoich odtwarzaczyChromecast. Pomysł szybko znalazł inne zastosowania, bardziejperfidne – branża reklamowa odkryła, że za pomocą ultradźwiękówmożna śledzić użytkowników poprzez różne urządzenia, łączącich aktywność w jedenprofil. W ciągu roku biznes urósł pokaźnie: na początku majaniemieccy badacze wykryli ponad 230aplikacji na Androida które wykorzystują technikiultradźwiękowego komunikowania się z innymi urządzeniami. Terazta liczba ma spaść do zera – znów za sprawą Google.

Praceinformatyków z Uniwersytetu Technicznego w Brunszwikunajwyraźniej zaniepokoiły decydentów firmy z Mountain View –nikt nie spodziewał się, że branża reklamowa w takim stopniuzacznie wykorzystywać potajemne „audiolatarnie”, służące dopowiązania oglądanych programów w telewizji, przeglądanych stroninternetowych w komputerze i uruchamianych aplikacji na smartfonie. Ito nie tylko w ramach aktywności jednego użytkownika.

Wystarczyło, że śledzony ze swoim smartfonem odwiedził kolegę,by wspólnie przed telewizorem obejrzeć np. mecz. Po przerwie nareklamy reklamodawca już wiedział, że tych dwoje się zna ispotyka – sekwencje ultradźwiękowych pisków, przechwytywaneprzez mikrofon smartfonu używany przez szpiegującą aplikacjępozwalały powiązać urządzenia, lokalizacje i osoby. Do tegodochodziły ultradźwiękowe boje montowane w centrach handlowych,bez wiedzy użytkowników budujące profile ich aktywności wsklepach.

Nie trzeba było wynajdywać koła na nowo – zdecydowanawiększość tych aplikacji korzystała z gotowego frameworka firmySilverPush. *Redefiniujemyreklamę telewizyjną, zachwalałswoje rozwiązanie producent, oferując narzędziaunifikacji ludzi, urządzeń i danych, analitykę czasu rzeczywistegodla reklam TV oraz marketingmomentowy – *tj. możliwośćsięgnięcia po użytkowników innych mediów w momencie włączeniatelewizora.

Amerykańska Federalna KomisjaKomunikacji niemal od razu uznała kod SilverPusha za złośliwy iwysłała w zeszłym roku listy do 12 firm, by zaprzestałystosowania takich metod. Efekt przeciwny do zamierzonego, liczbaszpiegujących aplikacji w Google Play od tamtego czasu siępotroiła.

Teraz porządek w Google Playzdecydowało się zrobić samo Google. Na tyle skuteczne, żewszystkie aplikacje wykryte przez niemieckich badaczy zostały albozawieszone, albo zaktualizowane w zgodzie z obowiązującymipolitykami prywatności. Od tej pory aby korzystać z ultradźwiękowejkomunikacji, aplikacje będą musiały otwarcie o tym informowaćużytkownika.

Niestety nie wiadomo, na ileskuteczne będą te rozporządzenia. SilverPush nie był jedynymszpiegującym rozwiązaniem, badacze z Brunszwiku wychwycili teżframeworki Lisnr i Shopkick, stosujące te same metody do śledzenialokalizacji użytkownika. Problem w tym, że aplikacja może łatwoukryć swoją realną aktywność przed Google, stosując rozmaitetechniki maskowania kodu. Być może rozwiązanie musi być bardziejtechniczne, a nie polityczne – Android potrzebuje wbudowanegozestawu software’owych filtrów akustycznych, które po prostuwycinałyby niesłyszalne dla człowieka dźwięki.

Powodzenia jednak wówczas zparowaniem Chromecasta.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.