UOKiK apeluje do Google i Apple: wyjaśnijcie, jak aplikacje gromadzą dane

UOKiK apeluje do Google i Apple: wyjaśnijcie, jak aplikacje gromadzą dane02.04.2019 15:14
UOKiK apeluje do Google i Apple: wyjaśnijcie jak aplikacje gromadzą dane

Aplikacje mobilne po pobraniu na telefon często proszą o dostęp do różnych danych, które są im potrzebne do działania. Co się z tymi danymi dzieje? UOKiK wspólnie z 26 podobnymi organami chroniącymi prawa konsumentów szuka odpowiedzi.

Międzynarodowy apel do Apple i Google

Urzędy domagają się, by firmy Apple i Google umożliwiły dostawcom aplikacji mobilnych czytelne informowanie klientów o zasadach pozyskiwania i dalszego wykorzystywania danych użytkowników. Obecnie nie mamy na to szans, a dostęp do lokalizacji, SMS-ów, kontaktów, plików, mikrofonu czy aparatu bywa niezbędny do działania aplikacji, czasami zupełnie z tym niezwiązanych. Jeśli gra ma wbudowany czat głosowy, tak jak PUBG Mobile, oczywiste jest, że będzie wymagała dostępu do mikrofonu, ale po co nasze kontakty porównywarce cen?

Prowadzące największe sklepy za aplikacjami Apple i Google informują jedynie o podstawach uprawnień aplikacji, a UOKiK jest zdania, że wręcz utrudniają odnalezienie takich informacji. Często sami deweloperzy zamieszczają w opisie, po co aplikacji dostęp do kontaktów czy historii połączeń. Nieco gorzej wygląda polityka gromadzenia danych diagnostycznych i analitycznych – w tym przypadku programiści mają w zwyczaju powoływać się na politykę prywatności dostawcy narzędzi diagnostycznych. Wciąż jednak jest to sprawa zawiła i nie mamy sposobu, by szybko dowiedzieć się, na jakich zasadach gromadzone są nasze dane. Wiele informacji jest niezrozumiałych dla osób nieznających języków obcych.

Uzyskane w ten sposób dane trafiają następnie do deweloperów lub dostawców usług, którzy mogą je wykorzystywać na różne sposoby, a klienci być może nigdy się o tym nie dowiedzą. Musi wybuchnąć skandal, żeby użytkownicy dostali jakiekolwiek informacje, a wtedy jest już za późno. Znane są też przypadki, gdy dane gromadzone w celach analitycznych nie były dobrze zabezpieczone i osoby nieuprawnione mogły je odczytać. Im więcej podmiotów ma dostęp do informacji, tym większe ryzyko, że trafią w niepowołane ręce.

Zdrowa konkurencja między aplikacjami

Organizacje prokonsumenckie chcą, by Apple i Google zmienili interfejs sklepów tak, by publikujący aplikacje dostali wyznaczone miejsce do informowania o sposobie zbierania i wykorzystywania danych. Informacje te muszą być czytelne i łatwo dostępne przed pobraniem aplikacji. Konsumenci muszą mieć możliwość sprawdzenia wszystkich informacji, zanim zdecydują się skorzystać z oferty sklepu.

Możliwość dodawania takich informacji do karty aplikacji w sklepie powinna mieć dobry wpływ także na konkurencję między producentami aplikacji i gier. Byłoby to kolejne kryterium wyboru najlepszego produktu – konsumenci mogliby decydować o tym, która polityka prywatności bardziej im odpowiada. Powinno to też korzystnie stymulować ich rozwój w kierunku coraz lepszego bezpieczeństwa danych. Siłą rzeczy więcej zaufania będą budzić aplikacje opisywane jako bezpieczniejsze.

Czy podawanie takich informacji powinno być obowiązkowe? Tylko wtedy, gdy Apple i Google uzbroją się w narzędzia do weryfikacji prawdziwości tych danych. Świetną robotę w tym zakresie robi francuska organizacja non-profit Exodus Privacy, ale to kropla w morzu potrzeb.

Apel przygotowało 27 instytucji zrzeszonych w Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN), w tym polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To pierwsze w historii połączenie sił tak licznego grona obrońców praw konsumenta. Wszyscy zrzeszeni są zgodni, że Apple i Google działają na niekorzyść milionów klientów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.