UOKIK ma plan. Influencerzy mogą szykować się na problemy

UOKIK ma plan. Influencerzy mogą szykować się na problemy01.10.2021 16:28
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
Źródło zdjęć: © PAP | Rafał Guz

Nowy plan UOKIK-u związany jest z obowiązującym zakazem kryptoreklamy. Odpłatna promocja bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, zdaniem urzędu narusza zakaz kryptoreklamy. To może oznaczać kłopoty dla wielu influencerów.

Na oficjalnej stronie urzędu możemy znaleźć informację, że planuje przyjrzeć się treściom sponsorowanym na blogach, Instagramie czy Facebooku. UOKIK chce wiedzieć czy są one właściwie oznaczane i nie wprowadzają konsumentów w błąd

Prawo do rzetelnej informacji

Zgodnie z przekazem zamieszczonym przez UOKIK, internauci mają pełne prawo do rzetelnej informacji dotyczącej powodów, dla których influencerzy polecają określone produkty. Użytkownik musi wiedzieć na jakich zasadach odbywa się ewentualna promocja, zaś tego rodzaju treści na portalach społecznościowych muszą być wyraźnie oznaczane jako kontent reklamowy lub sponsorowany. 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podjął tą decyzję ze względu na gwałtownie rosnący udział influencerów w usługach reklamowych. Chcąc zbadać tę kwestię, zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające. Po dokładnym zbadaniu sytuacji panującej na rynku, UOKIK planuje opracowanie dokładnych wytycznych dla internetowych celebrytów.

Koniec z kryptoreklamą

W sytuacji, gdy influencerzy nie umieszczają stosownej informacji o treściach sponsorowanych, dochodzi do naruszenia zakazu kryptoreklamy. To zaś, zdaniem UOKIK-u może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową. Na tym nie koniec, bowiem w niektórych sytuacjach istnieje podstawa do uznania tego działania za czyn nieuczciwej konkurencji.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał, że ze wstępnie przeprowadzonego rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Kolejne zaś są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag, a to nie jest wystarczającą informacją dla konsumentów. Co jednak ważne, postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.