Uwaga na telefony z banków. Oszuści dzwonią z autentycznych numerów i udają pracowników

Uwaga na telefony z banków. Oszuści dzwonią z autentycznych numerów i udają pracowników09.12.2020 11:50
Oszuści podszywają się pod pracowników baku, fot. Pixabay

Oszuści podszywający się pod pracowników banków nie są niczym nowym, ale z pewnością nie każdy słyszał, że potrafią dzwonić do swoich ofiar z autentycznych numerów infolinii należących do danego banku. Fałszując identyfikator dzwoniącego, oszust zyskuje zaufanie osoby odbierającej telefon, a następnie – pod pretekstem potwierdzenia tożsamości klienta banku – wyłudza od niej dane, które później posłużą do innych oszustw.

Metoda nie jest nowa, ale jak zauważa Niebezpiecznik ostatnio kolejne osoby zgłaszają, że spotkały się z tego rodzaju manipulacją. W internecie sygnalizują, że podczas rozmowy nic nie wskazywało, że mają do czynienia z oszustem, bo na ekranie wyświetlił się autentyczny numer telefonu z danego banku. Osoby, które mają takowy zapisany w kontaktach, siłą rzeczy widzą nawet przypisaną nazwę z kontaktów w smartfonie.

Co więcej, niektóre banki rzeczywiście dzwonią do swoich klientów z propozycjami różnych ofert i zaczynają rozmowę od potwierdzenia, czy dodzwoniły się do danej osoby. Jedynym zabezpieczeniem wydaje się więc konsekwentne rozłączanie się z dzwoniącym bankowcem i w razie zainteresowania ofertą oddzwanianie w tej samej sprawie na numer banku – wówczas klient będzie miał pewność, że rozmawia z kimś z placówki. W przeciwnym razie w zasadzie nie ma pewności, czy odpowiadając choćby na pytanie o nazwisko panieńskie matki lub weryfikując PESEL, odpowiedź trafia do bankowca, czy oszusta.

Jeśli już jednak rozmowa z oszustem trwa, przekazane wcześniej dane nie są jedynym problemem. Okazuje się, że dzwoniący często próbują przekonać klientów do instalacji nowej aplikacji bankowości, przed czym sugerują instalację oprogramowania TeamViewer. Nieświadomi użytkownicy mogą się dać łatwo przekonać, że to konieczne, tymczasem wspomniane oprogramowanie daje oszustom dostęp do wszystkiego, co ofiara widzi na ekranie swojego komputera. Celem jest przechwycenie danych logowania do bankowości. Później – kradzież pieniędzy lub obciążanie rachunku ofiary w inny sposób.

Czujność ofiar może także uśpić fakt, że oszuści często swobodnie operują przynajmniej częścią ich danych osobowych. Klient może więc zakładać, że dzwoniący widzi te dane w systemie, tymczasem w rzeczywistości ich źródłem mogą być internetowe wycieki (choćby z popularnych sklepów), które nie zdarzają się może nagminnie, ale często są źródłem wielu informacji wyjątkowo cennych z punktu widzenia oszustów. Przykładem może być choćby niedawny wyciek polis ubezpieczeniowych.

Jak zawsze w takich przypadkach, radzimy więc zachować podejrzliwość i w razie wątpliwości kontaktować się z bankiem na własną rękę, a próby nawiązania kontaktu z zewnątrz – traktować jako potencjalne zagrożenie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.