Uważaj na to oszustwo. Policja apeluje

Uważaj na to oszustwo. Policja apeluje05.01.2024 06:48
Smartfon to często narzędzie oszustów. Uważaj na taki telefon
Źródło zdjęć: © Pixabay

Policjanci ostrzegają przed wyjątkowo trudnym do rozpoznania oszustwem internetowym. Oszustwo "na BLIK-a" polega na wykorzystaniu przechwyconych profili w mediach społecznościowych, przez co trudno się przed nim obronić.

Oszustwo "na BLIK-a" to jedna z powszechnie wykorzystywanych metod w celu wyłudzania pieniędzy. Jest prosta w swoich założeniach, a przy tym daje ofiarom niewielkie szanse na obronę. Polega bowiem na przejęciu konta osoby w serwisie społecznościowym i kontaktowaniu się przy jego wykorzystaniu ze znajomymi, prosząc ich o pożyczenie pieniędzy.

Przestępcy proszą o podanie kodu BLIK, który umożliwi wypłatę pieniędzy z bankomatu. Zazwyczaj chodzi o pilną, nagłą potrzebę. Ofiara, nie spodziewając się niczego złego, jest przekonana, że pieniądze pożycza swojemu znajomemu, w związku z czym udostępnia kod. W rzeczywistości określona kwota jest wypłacana przez oszusta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oszustwo "na BLIK-a" – apel policji

Do Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie zgłosił się ostatnio mężczyzna, który padł ofiarą cyberprzestępców. Pokrzywdzony był przekonany, że rozmawia ze swoim znajomym. Udostępnił mu kody BLIK w celu realizacji transakcji.

Mężczyzna zdecydował się zalogować do bankowości internetowej i zauważył, że przelewy realizowane są na podejrzany rachunek bankowy. Zadzwonił wówczas do wspomnianego znajomego i zorientował się, że nie pożyczał mu pieniędzy, a zamiast tego przelewał je oszustom. W ten sposób stracił ponad 1600 zł.

Jak bronić się przed oszustwem "na BLIK-a"?

Policja przypomina o kilku zasadach, które utrudnią przestępcom realizowanie oszustw "na BLIK-a". Przede wszystkim warto zabezpieczyć swój profil w mediach społecznościowych. W tym celu należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie – zalogowanie wymaga wówczas potwierdzenia SMS.

Jeśli sami otrzymamy prośbę o pieniądze od naszego znajomego, powinniśmy zweryfikować jego tożsamość. Najłatwiej zrobić to, dzwoniąc do takiej osoby. Powinniśmy też weryfikować realizowane transakcje przed ich zatwierdzaniem w aplikacji bankowej.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.