Uwierzyła, że dzwoni pracownik banku. Ta rozmowa "kosztowała" ją 50 tys. zł

Uwierzyła, że dzwoni pracownik banku. Ta rozmowa "kosztowała" ją 50 tys. zł10.08.2022 13:55
Oszukana na “pracownika banku” straciła 50 tysięcy złotych
Źródło zdjęć: © Getty Images | Don Bayley

Policjanci z Kraśnika dostali do załatwienia trudne zadanie. Zgłosiła się do nich 24-latka, która uległa oszustwu "na pracownika banku". W trakcie rozmowy przestępca przekonał ją do wzięcia udziału w sfingowanej akcji wymierzonej w cyberprzestępców. Kobieta za jego namową wzięła pożyczkę na 50 tys. zł i przesłała na konto oszustów przez BLIK-a.

Kraśnik swego czasu zasłynął w całej Polsce jako strefa wolna od 5G, Wi-Fi czy LGBT. Oszuści najwyraźniej mają z tyłu głowy niechęć mieszkańców miasta do technologii, o czym może świadczyć ich sfingowana akcja wymierzona – o ironio – w cyberprzestępców.

Do 24-latki z Kraśnika zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Ostrzegł ją, że ktoś próbuje włamać się na jej konto i wziąć pożyczkę. Następnie przekazał telefon swojemu towarzyszowi w zbrodni, również podającemu się za pracownika banku i posługującemu się fałszywym identyfikatorem.

Oszust zdobył zaufanie młodej kobiety i przekonał ją do finalizacji zaciągnięcia pożyczki gotówkowej, którą właśnie ktoś pozornie chce wziąć na jej dane. Wskazał jej również, że pieniądze muszą zostać najpierw wypłacone, a następnie przelane na "bezpieczne konto".

Zdezorientowana 24-latka za pomocą aplikacji bankowej na smartfonie potwierdziła pożyczkę w kwocie przekraczającej 50 tys. zł i zgodnie z instrukcją wypłaciła pieniądze. Następnie za pomocą wpłatomatu przelała pieniądze, dokonując dziesięciu transakcji BLIK na wskazane przez oszustów konto. Po tym oszuści poinformowali ją, że ma czekać na dalsze instrukcje telefoniczne od policji w sprawie włamania na jej konto.

Kobieta po powrocie z pracy do domu otrzymała kolejny telefon. Tym razem był to prawdziwy pracownik banku, który dzwonił w sprawie zaciągniętej pożyczki. Wtedy kraśniczanka zorientowała się, że padła ofiarą oszustów i zgłosiła sprawę na policję. Kraśnicka komenda prowadzi teraz postępowanie mające na celu dotarcie do sprawców oszustwa.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.