Użytkownicy Google Glass z łatwością wykryją i zidentyfikują twarze znajomych w tłumie?

Użytkownicy Google Glass z łatwością wykryją i zidentyfikują twarze znajomych w tłumie?27.05.2013 14:46

Dwa lata temu w Sieci pojawiły się plotki, jakoby Google miałoprzygotowywać aplikację na Androida, która pozwoli narozpoznawanie i identyfikowanie ludzkich twarzy na uchwyconych przezkamerę telefonu zdjęciach. Plotka okazała się fałszywa (nicdziwnego – larum, jakie podnieśliby obrońcy prywatności mogłobybyć trudne dla Google'a do wyciszenia), ale mimo to coś podobnegowśród internetowych usług giganta się pojawiło: Picasa otrzymałamechanizm automatycznego rozpoznawania twarzy na zdjęciachwgrywanych do jej albumów, z opcją pozwalającą użytkownikom nawypisanie się z systemu, tak by ich twarze rozpoznawane nie były.Wróćmy do roku 2013. Google Glass, pierwsze w takim stopniudopracowane urządzenie typu wearable computing, mimo że wciąż nietrafiło do sprzedaży (korzystają z niego jedynie pracownicyGoogle'a i wybrani testerzy), odkąd tylko zostało zapowiedziane,budziło kontrowersje związane z ochroną prywatności w przestrzenipublicznej. Nic dziwnego: zamienia swoich użytkowników wpotencjalnych szpiegów, zdolnych nagrywać wideo i robić fotografiewszystkiemu, co widzą, w sposób niedostrzegalny dla pozostałychosób. Drobne zmiany w oprogramowaniu pozwalają bowiem usunąćwszelkie przejawy aktywności kamery urządzenia, aktywowanej zapomocą całkowicie niewinnych gestów czy poleceń. Google'owe Okulary zaniepokoiły nawet członków Kongresu USA.Ośmiu z nich wysłało list do Larry'ego Page'a, zawierającypytania o możliwości mitycznego urządzenia i kwestie ochronyprywatności użytkowników, w szczególności to, czy możliwe jestgromadzenie danych bez ich zgody, zarówno za pomocą oprogramowaniasystemowego, jak i aplikacji napisanych przez strony trzecie. Wśródpytań znalazło się też pytanie o rozpoznawanie twarzy, na któreGoogle odpowiedziało bardzo zdecydowanie – nie wprowadzi do Glassżadnych takich mechanizmów, chyba że uda się stworzyćodpowiednio skuteczne systemy ochrony prywatności.[img=googleglass]Warto zwrócić uwagę na to „chyba że” właśnie teraz, gdyżoto Glass właśnie otrzymały mechanizm rozpoznawania twarzy. Coprawda nie jest on stworzony przez Google'a, lecz przez niezależnąfirmę, ale będzie dostępny dla każdego użytkownika Glass. FirmaLambda Labs, która w zeszłym roku udostępniłado testów swój interfejs programowania do rozpoznawania twarzy,poinformowała, że opracowuje wersję tego API specjalnie dla GoogleGlass i udostępni go zainteresowanym programistom w ciągunajbliższego tygodnia.Interfejs Lambdy pozwolić ma na tworzenieaplikacji do zapamiętywania twarzy, inteligentnych książekkontaktowych, czy nawet wyszukiwania znajomych w tłumie. Na razienie ma co oczekiwać, że będzie się to odbywało w czasierzeczywistym – najpierw trzeba zrobić zdjęcie, potem to zdjęciemusi być przesłane na serwery Lambdy, by wreszcie z nich uzyskaćniezbędne dla aplikacji informacje. Przy obecnych modelach GoogleGlass opóźnienie wyniesie więc przynajmniej kilka sekund.Technologa jednak się rozwija, a przygotowywanyobecnie Glass SDK mógłby pozwolić na przeniesienie usługi dosamego urządzenia. Stephen Balaban, szef Lambda Labs, zapewnia że nowy interfejsprogramowania w żaden sposób nie narusza warunków korzystania zGoogle Glass, choć zarazem przyznaje, że nie wiadomo jakwyszukiwarkowy gigant na to zareaguje – zawsze mógłby przecieżzmienić warunki korzystania ze swojego urządzenia, otwarciezabraniające pisania rozpoznających twarze aplikacji.Trudno ocenić na tym etapie, jak sytuacja się skończy, i czyrozpoznające twarze google'owe Okulary zawitają w przestrzenipublicznej w najbliższych latach. Jakich by jednak Google decyzjinie podjęło, nie będą one miały specjalnego znaczenia. Narzędziai możliwości techniczne już tu są, a oprogramowanie na Androidamożna pisać i publikować bez zgody tej firmy. Jeśli nawet LambdaLabs nie wyda swojego API dla wszystkich zainteresowanych, to zakilka miesięcy może to zrobić jakaś grupa chińskichprogramistów, mało się przejmującym prawem krajów PierwszegoŚwiata. Warto już teraz więc zacząć myśleć, jak chronić swojąprywatność przed użytkownikami Google Glass nie za pomocąprzepisów i regulacji prawnych, ale skutecznymi środkamitechnicznymi.Co więc można zrobić? Jeden z pomysłów, które mogłybypozwolić na pokonanie systemów maszynowego rozpoznawania twarzy,wymaga co prawda sporych zmian w ulicznej modzie, ale wydaje siędziałać najskuteczniej, a przy tym nie powoduje wejścia w konfliktz prawami wielu krajów, zakazującymi zasłaniania twarzy wprzestrzeni publicznej. Okazuje się otóż, że wykorzystanieasymetrycznych, czarno-białych makijaży pozwala na „ogłupienie”praktycznie wszystkich znanych algorytmów rozpoznawania twarzy.Zobaczyć to w akcji możecie na stronie projektu CVDazzle. Gdyby pomysł się upowszechnił, byłby to fascynującyprzykład adaptowania się ludzkich kultur do zagrożeń związanychz nowymi technologiami.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.