Używasz Facebooka? Sprawdź czy 15 pytań wystarczy, by zgadnąć kim jesteś

Używasz Facebooka? Sprawdź czy 15 pytań wystarczy, by zgadnąć kim jesteś30.03.2018 15:48

Belgijski haker Inti De Ceukelaire wyrobił sobie markę bystregowesołka w branży bezpieczeństwa. W zeszłym roku pokazał jakłatwo jest spenetrować takie usługi webowe jak Slack i Yammer inarobił zamieszania na twitterowym koncie Donalda Trumpa. W lutympochwalił się zaś opublikowaniem na oficjalnej witrynie Watykanunewsa, według którego papież Franciszek miał ogłosić, że Bógjest cebulą. Teraz na fali ekscytacji aferą wokół CambridgeAnalytica zrobił coś jeszcze bardziej spektakularnego –udowodnił, że wystarczy mu 15 pytań, by zgadnąć tożsamośćinternauty.

W sieci działa już nowa witryna OilsjtAnalytica. Gdy ją odwiedzimy, zostaniemy poproszeni opięciokrotne kliknięcie w dowolne miejsce na stronie, a późniejprzyjdzie nam odpowiedzieć na zbiór poważnych i mniej poważnychpytań, takich jak kolor noszonej bielizny, godziny poniedziałkowejpobudki, stan wysmażenia steków, ulubione zwierzę itd.

Po kilku pytaniach Oilsjt Analytica przedstawi swoją pierwsząhipotezę co do naszej tożsamości. Jeśli się nie uda zgadnąć,czekają nas kolejne i druga próba. Jeśli i to zawiedzie, Inti DeCeukelaire zapewnia że za trzecim razem mu się uda – jeszczetylko kilka pytań, łącznie będzie ich wówczas 15… ifaktycznie. W jakiś tajemniczy sposób witryna zgaduje nasze imię inazwisko.

Autor newsa został rozpracowany po 10 pytaniach
Autor newsa został rozpracowany po 10 pytaniach

Albo i nie. Ewidentnie cała sprawa ma coś wspólnego zFacebookiem, jeśli bowiem w przeglądarce, w której odpowiadaliśmyna pytania nigdy nie korzystaliśmy z serwisu Marka Zuckerberga, tootrzymamy tylko jakieś przypadkowe imiona i nazwiska. Jeśli zaśkorzystaliśmy, podając jednak jednak Zuckerbergowi zmyślonątożsamość (trollkonto), to zgadnięte zostanie właśnie ono.Zastosowanie rozszerzeniaFirefoksa chroniącego przed szpiegowaniem przez Facebooka teżneutralizuje Oilsjt Analytica.

Mimo tego sztuczka belgijskiego hakera zdołała już wywołaćspore poruszenie w Sieci – nie wiadomo jak ona działa. Autorwitryny odpowiada jedynie, że to za sprawą magii. Pierwszegokwietnia ma przedstawić szczegółowe wyjaśnienia, będziemyśledzić jego Twittera.

Prima Aprilis!

Oczywiście jak wielu z Was podejrzewało, cała akcja jest pomysłową zabawą primaprilisową. Strona Oilsjt Analytica korzysta po prostu z wtyczki Facebooka, by „zgadnąć” imię i nazwisko.

It used customised social plugins (first Facebook, now Google) to 'guess' your name (even though your name never left any of those platforms, it just looked like it did). pic.twitter.com/Q7NgS7xz8t

— Inti De Ceukelaire (@intidc) April 1, 2018

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.