Vivaldi wyrzuca Facebooka z szybkiego wybierania: „jest sprzeczny z naszą wizją”

Vivaldi wyrzuca Facebooka z szybkiego wybierania: „jest sprzeczny z naszą wizją”09.04.2018 21:29

Jon von Tetzchner chętnie odnosi się na blogu przeglądarki Vivaldi do bieżących wydarzeń w IT, szczególnie zaś do kwestii naruszeń prywatności internautów. Nie od dziś znane są jego nierówne potyczki z Google, nie bez przyczyny nie pozostawił on także suchej nitki na Microsofcie. Kwestią czasu było zatem, aż współzałożyciel Opery, a dziś szef firmy odpowiedzialnej za rozwój przeglądarki Vivaldi, przemówi w kwestii jednej z najgłośniejszych afer związanych z naruszeniem prywatności, czyli sprawie Facebooka i Cambridge Analytica.

Opublikowany dziś na blogu przeglądarki wpis jest – w porównaniu do obszerniejszych komentarzy krytycznych wobec Google czy Microsoftu – dość lakoniczny. Jon von Tetzchner zredukował przekaz do obwieszczenia decyzji: Facebook wylatuje ze strony szybkiego wybierania w Vivaldim. Dotąd bowiem po świeżej instalacji programu na karcie szybkiego wybierania (a zatem karcie powitalnej, którą oglądał domyślnie każdy użytkownik) znajdowała się miniatura prowadząca do serwisu Marka Zuckerberga. Teraz się to zmieniło, ale tylko w przypadku nowych instalacji Vivaldiego.

Nie można jednak powiedzieć, że von Tetzchner nie skorzystał z okazji do skomentowania praktyk Facebooka. I jak to zwykle bywa w jego przypadku – nie boi się nazywać rzeczy po imieniu. Udostępnienie danych 87 mln użytkowników na potrzeby Cambridge Analytica jest według niego przejawem braku szacunku wobec własnych użytkowników, zaś metody ich śledzenia przyprawiają o gęsią skórkę. Oczywiście nie omieszkał także podkreślić, że zespół odpowiedzialny za rozwój Vivaldiego wychodzi w tym zakresie z zupełnie innych założeń, zaś prywatność i dobro użytkownika są priorytetami:

Coraz bardziej widoczne staje się to, że działania Facebooka (lub ich brak) na rzecz ochrony prywatności własnych użytkowników i ich danych pozostawiają wiele do życzenia. Przedłużający się brak szacunku Facebooka wobec prywatności użytkowników i po prostu powodujący gęsią skórkę poziom adresowania dostępny dla reklamodawców jest sprzeczny z naszą wizją.

Wpis kończy się wyrazem nadziei, że Facebook zmieni swoje podejście. Wielu jednak nie podziela entuzjazmu, na czele z Carol Cadwalladr, która jako pierwsza opisała aferę Cambridge Analytica na łamach Guardiana. Cadwalladr nie ma wątpliwości, że rutyną dla Facebooka w zarządzaniu kryzysami jest jak najdłuższa negacja i przyznanie się do winy dopiero wtedy, gdy nie ma już innego wyjścia. Decyzja o usunięciu Facebooka ze strony szybkiego wybierania ma oczywiście charakter symboliczny i nie zwiększy znacząco odpływu użytkowników z Facebooka. Zupełnie odwrotnie niż przesłuchanie Marka Zuckerberga przed komisją Kongresu Stanów Zjednoczonych, które będzie miało miejsce we wtorek i środę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.