Vulkan API pozwoli na płynną emulację PlayStation na słabym sprzęcie

Vulkan API pozwoli na płynną emulację PlayStation na słabym sprzęcie30.11.2016 14:30

Specyfikacja API Vulkan jest na rynku już od jakiegoś czasu,niestety gier napisanych na Vulkana wciąż jak na lekarstwo, DirectX12 zdecydowanie tu wygrywa. Niestety, bo ten niskopoziomowy interfejsgrafiki pozwala wycisnąć całą moc tkwiącą nawet w słabszymsprzęcie, nie tylko w pecetach z Windowsem 10. ZainteresowanieVulkan budzi za to wśród niezależnych deweloperów. Widać todobrze po staraniach twórców libretro, platformy emulacji przedewszystkim dla klasycznych konsol.

Emulacja Nintendo 64 była do tej pory w libretro bardzo trudnąsprawą – zastosowany w tej konsoli czip graficzny RDP byłznacznie trudniejszy do software’owego odtworzenia, niż inne GPU,uzyskanie znośnej szybkości było praktycznie niemożliwe bezwykorzystania najbardziej wydajnych kart graficznych. Do tegodochodziła konieczność stosowania wielu specyficznych dla gierhacków i obejść, a efekt i tak nie był zadowalający, sporo tubrakowało.

Parallel PSX progress Silent Hill Intro - Vulkan renderer!

Sytuację znacząco zmieniło stworzenie przed załogę libretronowejwtyczki N64, w której wysokopoziomową emulację RDP zastąpiłwłaśnie Vulkan API. Było to przeniesienie software’owego potokurenderowania Angrylion, z wykorzystaniem techniki obliczeńasynchronicznych. Pozwoliło to uzyskać akceptowalną płynnośćgier nawet na relatywnie słabym sprzęcie.

Teraz deweloperzy projektu poinformowała o daleko posuniętychpracach nad wykorzystaniem interfejsu Vulkan w rdzeniu BeetlePSX, będącym portem emulatora Mednafen PlayStation na platformęlibretro. Na YouTube opublikowano klipy wideo przedstawiającedziałanie na nowym rdzeniu takich gier jak ChronoCross, VagrantStory i Silent Hill.

Parallel PSX progress Chrono Cross - Vulkan renderer!

Do finalnej wersji jeszcze daleko, ale to bardzo ważny krok wdziedzinie emulowania klasycznego PlayStation. Współcześniewykorzystywany renderer GL w popularnym ePSX-e wygląda kiepsko, inie radzi sobie za dobrze z efektami blendingu, właściwie wielegier wymaga specyficznych dla nich modyfikacji. Libretro z Vulkanemco prawda nie pozwoli na swobodne uruchamianie takich tytułów naRaspberry Pi (niestety, układ graficzny Broadcoma nie nadaje się dotego), ale za to otworzy drogę do płynnej emulacji na nowychsmartfonach z Androidem 7 – gdzie Vulkan jest już domyślnyminterfejsem grafiki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.