Vulkan API na flagowcach Sony z Androidem 7.0 – japońska firma sama tego zrobić nie umiała

Vulkan API na flagowcach Sony z Androidem 7.0 – japońska firma sama tego zrobić nie umiała

Vulkan API na flagowcach Sony z Androidem 7.0 – japońska firma sama tego zrobić nie umiała
13.02.2017 10:42

Jak do tej pory jest jedno urządzenie z Androidem, które podwzględem rozwoju firmware można postawić za wzór – to tabletSHIELD Nvidii, który debiutując na rynku z systemem 4.4 KitKat,kilka dni temu otrzymałaktualizację do Androida 7.0 Nougat, wzbogaconego o licznedodatkowe funkcje. Jednak najważniejsza z nich, przynajmniej zperspektywy graczy, była w systemie już wcześniej, wsparcie dlaniskopoziomowego interfejsu grafiki Vulkan tablet Nvidii otrzymałwraz z Androidem 6.0 Marshmallow. A jak pod tym względem wypadająinni producenci? Niekiedy znacznie gorzej – sytuację ratuje społeczność.

Najmocniejsze androidowe smartfony ze Snapdragonem 810 i 820 (orazgrafiką Adreno 430 i 530) wciąż nierzadko pracują pod kontroląprzestarzałych sterowników graficznych. Uniemożliwia towykorzystanie najnowszych wersji graficznych API – nie tylkoVulkana, ale i OpenGL ES 3.2, mimo że zarówno sprzęt jak i systemoperacyjny jest jak najbardziej na to gotowy.

Przykładem mogą być flagowe Xperie. Mimo że Sony wydało jużAndroida 7.0 na takie urządzenia jak Xperia Z3+/Z4/Z4 Tab/Z5/Z5c/Z5poraz Xperia X Performance/XZ, to wydana oficjalnie wersja jestniepełnowartościowa. Mimo że Android 7.0 wspierał Vulkan APIjeszcze przed swoim oficjalnym wydaniem (od czasów Developer Preview2), Sony nie potrafiło odświeżyć sterowników grafiki, wskutekczego drogie i wydajne Xperie korzystają tylko z OpenGL ES 3.1.

Na ratunek przyszedł BlackSoulxxx, uznany członek społecznościXDA. Przygotował sterownikidla Adreno 430 i Adreno 530, dodał wsparcie dla Vulkan API, adodatkowo obsługę trybu wirtualnej rzeczywistości DayDream, którySony zamierzało wprowadzić dopiero w kolejnych modelach. Jegorozwiązanie działa prawie bezbłędnie – prawie, gdyż ze względuna popsute biblioteki kamer Sony, nie działa poprawnie autofocus.Deweloper pracuje nad usunięciem usterki.

Lepiej na tym tle wypada Samsung: koreańska firma wprowadziłaVulkana na swoje flagowe smartfony S7 i S7 Edge już pod koniecsierpnia zeszłego roku, nie ograniczyła się przy tym doodświeżenia bibliotek, ale też przygotowała nową wersjęnakładki TouchWiz, działającą właśnie na Vulkan API. Tak samo,mimo że S7 nie wspiera oficjalnie trybu Daydream VR, to jednaknieoficjalnie mówiąc, tryb ten działa.

W wypadku LG G5 sytuacja wygląda tak sobie – wraz z Androidem7.0 smartfon otrzymał wsparcie dla Vulkan API, ale niestety zestabilnością pracy bywa różnie. Gdy ustatnio uruchamialiśmy natym urządzeniu emulatory Dolphin (Nintendo Wii) i PPSSPP (PSP), topo przełączeniu ich na Vulkana smartfon się po prostu zawieszał(Galaxy nie miało z tym problemu).

Cała ta sytuacja pokazuje, jak wiele dzieli topowych producentówsmartfonów z Androidem, urządzeń sprzętowo niczym się od siebienie różniących (ten sam czipset, ten sam procesor). Każdy z nichoczywiście pochwali się dostępnością najnowszej wersji systemu.Jednak jeśli chodzi o detale (i to kluczowe detale), bywa różnie.Jak w tej sytuacji deweloperzy gier mają śmiało sięgnąć poVulkana, jeśli smartfony LG mają z nim takie problemy, a Sony dotej pory oficjalnie go nie wspiera – i potrzeba starańniezależnego dewelopera, by nowe API udostępnić?

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)