W Polsce gotówka ma się coraz gorzej, ale i płatności mobilne szału nie robią

W Polsce gotówka ma się coraz gorzej, ale i płatności mobilne szału nie robią29.04.2016 10:39

Szwedzi na poważnie rozważają odgórną likwidacjęgotówki, ale niewykluczone, że u nas w Polsce sami sobiegotówkę zlikwidujemy bez konieczności odgórnych regulacji –przynajmniej jeśli utrzymają się obecne trendy. MasterCardprzedstawił właśnie wyniki badania otwartości konsumentów narozmaite formy płatności bezgotówkowych, które potwierdza to, cochyba każdy wie. Wygoda jest najważniejsza, i idąc za wygodąpolski konsument odwraca się od banknotów.

Od fanów do sceptyków

Przeprowadzone przez dom badawczy MAISON & PARTNERS badaniewyodrębniło pod kątem stosunku do bezgotówkowych form płatnościcztery grupy konsumentów:

„Aktywni Kartowicze” (35% badanych) – to osoby zadowolone zżycia, aktywne i zwykle zamożniejsze. Dobrze odnajdują się wSieci, częściej robią zakupy w sklepach internetowych i chętniejpłacą za nie kartą. Cenią sobie szybkość i wygodę, więc wzakupach sięgają po narzędzia, które im to umożliwią.

„Aspirujący Zakupowicze” (20% badanych) – to ludzie młodzi,o niewielkich jeszcze dochodach, będące jednak na bieżąco. Choćkorzystają z technicznych nowinek i w miarę możliwości otaczająsię gadżetami, to zarazem lubią też fizycznie mieć trochępieniędzy.

„Racjonalni Pragmatycy” (20% badanych) – ta grupa nie lubieksperymentować i korzysta tylko ze sprawdzonych metod płatności.Uwaga: dziś za sprawdzone metody płatności uważa się przelewypoprzez e-bankowość oraz użycie kart kredytowych. Ta grupa poprostu jest sceptyczna względem płatności mobilnych.

„Zagubieni Gotówkowicze” (24% badanych) – ludzie, którzytrzymają się z dala od „nowinek”, a jeśli już coś kupią wSieci, to korzystają z płatności za pobraniem. Niewielkie jest ichzaufanie do tych wszystkich rozwiązań.

Kim jest pominięty jeden procent? Możemy tylko snuć domysły.Dla całego rynku nie ma to jednak większego znaczenia, skoro 75%otwartych jest na bezgotówkowe płatności kartami, to wizje rodem zfilmów science fiction mogą spełnić się szybciej, niż się namwydaje – tym bardziej, że najnowocześniejsza forma transakcjikartą, tj. płatności zbliżeniowe, stały się codziennością. Zdanych własnych MasterCarda wynika, że obecnie 55% wszystkichpłatności kartą odbywa się za pomocą krótkozasięgowejkomunikacji radiowej, przez przyłożenie karty do terminala.

Co prawda MasterCard na tej podstawie wyciąga osobliwy wniosek,jakoby otwartość Polaków na nowości i coraz szersza dostępnośćinnowacyjnych rozwiązań płatniczych pozwalają wierzyć, żewkrótce chętniej niż gotówką będziemy płacić telefonem.Trudno się z tym zgodzić. Sukces zbliżeniowych płatności kartąwziął się właśnie z tego, że karty nie są telefonem. Kartajest zmaterializowaną, wyspecjalizowaną aplikacją płatniczą, zperspektywy konsumenta daleko bardziej bezpieczną, niż współczesnytelefon. Słyszeliście kiedyś o programach antywirusowych na kartypłatnicze? My jak do tej pory nie. Jest też karta urządzeniemdaleko wygodniejszym, nie trzeba jej odblokowywać, łatwiej też sięją trzyma w dłoni.

Biedronka niekorzystnie zweryfikowała

W rzeczywistości płatnościmobilne w Polsce mają się bardzo słabo, traktowane są przezwiększość klientów jako ciekawostka. Porozmawialiśmy kilka dnitemu z kierowniczką jednej z większych i lepiej zaopatrzonychBiedronek we Wrocławiu, pytając o zainteresowanie kupującychpłatnościami za pomocą smartfonu. Jej zdaniem jest bliskie zeru –bywają dni, gdy nikt z tego nie korzysta. To tylko potwierdza opinieanalityków, którzy już dwa lata temu twierdzili, że mobilnepłatności dogorywają. Po zmniejszeniu prowizji interchange,zainteresowanie systemami mobilnych płatności PeoPay oraz iKASAspadło niemal trzykrotnie, klienci wyciągnęli karty.

Same banki chyba też już niewierzą w przyszłość mobilnych płatności. Na początkuorganizowano jeszcze różne promocje, cashbacki, Getin Bank potrafiłzwrócić klientom 10% kwoty wydanej na opłacone aplikacją zakupy.Dziś o takich promocjach nikt już nie słyszy. Co więcej samebanki zachęcają klientów głównie do kart, w tym kartwykorzystywanych do płatności w Biedronce. Nawet pojawienie sięgłośnego BLIK-u nie zmieniło realnej sytuacji.

Owszem, ludzie instalująaplikację BLIK, zainstalowało ją ponad 2 mln osób – ale ileosób faktycznie z niej korzysta? Według Grzegorza Długosza,prezesa Polskiego Standardu Płatności… BLIK-a użyto ponad 2 mlnrazy. Wypada po jednej transakcji na użytkownika? Może więc i 180tys. punktów akceptujących BLIK to sporo, ale nie widać, by byłoto w stanie odebrać użytkowników zbliżeniowym kartom płatniczym(choć MasterCard zapewnia, że 3 na 4 ankietowanych, którzywypróbowali już zbliżeniowe płatności telefonem, jestzadowolonych i chce nadal z nich korzystać). Wyniki BLIK-a jednakkompletnie tego zadowolenia nie potwierdzają.

Tym bardziej tak jest, że imetody płatności w Internecie osiągnęły spełniająceoczekiwania większości użytkowników poziomy wygody ibezpieczeństwa. Z badania MasterCarda wynika, że szybki przelewtypu „pay-by-link” wykorzystywany jest przez 41% użytkowników,a 15% korzysta z kart płatniczych. Jak więc widać, wygrywa przedewszystkim prostota, a nie mnogość funkcji, pod którym to względemmobilne płatności wypadają znacznie jednak lepiej.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.