Ważny komunikat PKO BP. Dotyczy wszystkich klientów

Ważny komunikat PKO BP. Dotyczy wszystkich klientów27.04.2024 11:38
PKO BP
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Konrad Zelazowski

PKO BP zaapelował do klientów, by uważali na fałszywe wiadomości, w których ktoś podszywa się pod bank. Treść sugeruje, że PKO BP wystawił wyciąg okresowy i znajduje się w załączniku do e-maila. W praktyce do wiadomości dołączone jest złośliwe oprogramowanie.

PKO BP informuje klientów o trwającej kampanii phishingowej, w ramach której ktoś podszywa się pod bank i wysyła do klientów spreparowane wiadomości e-mail. W polu nadawcy można znaleźć co prawda opis "PKO Bank Polski", a adres wydaje się autentyczny, ale takie wiadomości nie są wysyłane przez bank i jest to próba oszustwa. W temacie wiadomości pojawia się fałszywa informacja, jakoby w załączniku do e-maila znajdował się wyciąg z konta za podany okres.

Jeśli odbiorca wiadomości e-mail "od PKO BP" uwierzy, że jest to autentyczna komunikacja, szybko narazi się na spory problem. Do wiadomości dołączone jest archiwum RAR, w którym zawarto wykonywalny plik EXE ze złośliwym oprogramowaniem. Bank nie precyzuje jaki dokładnie jest to malware, ale mowa jest o wykradaniu danych z komputera. To otwarcie drogi do włamania na konto w systemie i banku oraz przejęcia wszystkich pieniędzy ofiary.

Fałszywa wiadomość e-mail, Źródło zdjęć: © PKO BP
Fałszywa wiadomość e-mail
Źródło zdjęć: © PKO BP

PKO BP apeluje więc do klientów, by uważali na otrzymywane wiadomości e-mail i nie pobierali nieznanych załączników (zwłaszcza, że to uniwersalna zasada, do której warto się stosować w przypadku dowolnych wiadomości e-mail od nieznajomych). Jeśli użytkownik pobierze załączoną paczkę i zdecyduje się ją otworzyć, a potem uruchomić zawarty plik, zainfekuje swój komputer.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Równolegle warto pamiętać o innych formach oszukiwania odbiorców, które regularnie praktykują cyberprzestępcy. Nie mniej niebezpieczne są fałszywe SMS-y, z powodu których można trafić na fałszywe strony, gdzie wyłudzane są między innymi dane karty płatniczej, co również prowadzi do utraty pieniędzy z konta. Jedna z najświeższych kampanii phishingowych tego rodzaju dotyczy podszywania się pod firmę InPost.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.