WhatsApp: Facebook walczy z Signalem o użytkowników

WhatsApp: Facebook walczy z Signalem o użytkowników06.05.2021 12:28
Źródło zdjęć: © GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett | SOPA Images

Należąca do Facebooka aplikacja WhatsApp od dawna mierzy się z problemem uciekających użytkowników, niezadowolonych ze zmiany polityki prywatności. Firma nie planuje jednak biernie przyglądać się, jak ich klienci przerzucają się na Telegram i Signal.

Ciekawą obserwację poczynił serwis PocketNow, który zauważył, że Facebook i Signal prowadzą ze sobą dysputę o reklamy. Zgodnie z informacjami serwisu, konkurent WhatsAppa planował wyświetlać w formie reklam na Instagramie informacje dotyczące ogromu danych, jakie są gromadzone przez Facebook.

Nie trudno więc się domyślić, że ten ostatni sięgnął po najłatwiejsze rozwiązanie i zdecydował się na zamknięcie konta Signala oraz usunięcie tego rodzaju reklam. Tak przynajmniej twierdzi Signal.

Zdaniem Facebooka sytuacja nie jest tak prosta, jak chciałaby ją widzieć konkurencja. Zgodnie z informacjami podanymi przez jego rzecznika prasowego, dane pokazywane na screenach udostępnianych przez Signal pochodzą z marca, zaś konto na Instagramie zostało wyłączone ze względu na problem z płatnościami. Same kontrowersyjne reklamy zaś nie zostały odrzucone przez Facebook, dlatego zachodzi podejrzenie, że były one wyłącznie projektem, który nigdy nie zostałby opublikowany.

Dosyć zawiła sytuacja pomiędzy Facebookiem a Signalem pokazuje jednak wyraźnie, że firmy nie cofną się przed niczym w walce o nasze prywatne dane. Jedna i druga firma wystawia się na ataki ze strony swoich użytkowników, którzy mogą wyrobić sobie nie najlepsze zdanie o rozwiązywaniu tego rodzaju sporów poprzez publiczne wywlekanie informacji.

Kwestią osobną jest sprawa tego, kto ewentualnie ma rację w całym sporze. Od dawna wiadomo, że Signal reklamuje swoją aplikację jako alternatywę dla WhatsAppa, a do tego wychodzi naprzeciw użytkownikom poprzez zwiększenie jej funkcjonalności. Sam Facebook zaś próbuje wytłumaczyć się ze swoich zmian w WhatsAppie i udowodnić, że nie będą one dotyczyć szeregowych użytkowników, a wyłącznie ich interakcji z kontami biznesowymi.

Gdyby Signalowi udało się przekonać użytkowników WhatsAppa, że Facebook wprowadza niekorzystne dla nich zmiany, to mieliby szansę na przejęcie nawet dwóch miliardów użytkowników tej aplikacji. Widać jednak, że Facebook nie planuje łatwo ich oddać konkurencji, co zresztą nie powinno nikogo dziwić z perspektywy wielkich planów, jakie firma ma na swoją platformę.

Wszystko więc rozbija się o kwestię lojalności i zaufania użytkowników. W interesie Facebooka leży wypracowanie sobie jak najlepszej opinii, która, póki co, została mocno nadwyrężona przez nadchodzące zmiany w polityce prywatności.

Z drugiej trudno też wierzyć, że Signalowi leży na sercu dobro użytkowników i założyć, że martwią się o bezpieczeństwo danych osób korzystających z WhatsAppa. Z całą pewnością można powiedzieć, że obiektem ich zainteresowania są sami użytkownicy, a dokładnie możliwość ucieczki do konkurencji. Nie powinno więc nikogo dziwić, że Signal chwyta się każdej metody by ich do tego zachęcić.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.