WhatsApp usuwa 2 mln kont spamerów miesięcznie. Znaczenie ma kilka czynników

WhatsApp usuwa 2 mln kont spamerów miesięcznie. Znaczenie ma kilka czynników06.02.2019 18:10
WhatsApp walczy z niechcianymi wiadomościami na wiele sposobów (depositphotos)

W sieci pojawiły się interesujące informacje dotyczące metod walki z niechcianymi wiadomościami w komunikatorze WhatsApp. Twórcy podzielili się z dziennikarzami częścią szczegółów, przedstawiając techniki wykrywania spamu i fałszywych wiadomości, które stanowią od dłuższego czasu problem. Wbrew pozorom stanowi to wyzwanie, bowiem wiadomości w WhatsAppie są szyfrowane. Stosowane metody radzą sobie jednak z ich filtrowaniem bez „zaglądania” do treści. O szczegółach informuje serwis The Next Web.

Jak się okazuje, miesięcznie WhatsApp usuwa ponad dwa miliony fałszywych kont, z czego 75 proc. to efekty automatycznego wykrywania zagrożeń – w tym przypadku z pomocą algorytmów wykorzystujących uczenie maszynowe. Nie sprawdzając treści samych wiadomości, twórcy są przy ich pomocy w stanie wykryć cechy typowe dla fałszywego konta, które w rzeczywistości mogło zostać założone nie tyle przez spamera, co automat, który wysyła wiadomości do innych bez bieżącej pomocy człowieka.

Podejrzany link – jeden z typowych elementów wiadomości od spamerów. Źródło: The Next Web.
Podejrzany link – jeden z typowych elementów wiadomości od spamerów. Źródło: The Next Web.

Sprawdzanie użytkowników i w konsekwencji ewentualne usuwanie ich kont, jeśli zostaną uznane za fałszywe i służące wyłącznie do rozpowszechniania niechcianych treści, następuje w trzech typowych momentach: podczas rejestracji, w trakcie wysyłania wiadomości i oczywiście także wskutek działań podjętych po ręcznym zgłoszeniu danego użytkownika przez inne osoby. Przy sprawdzaniu autentyczności danego konta pod uwagę brany jest kilka istotnych czynników.

Konta spamerów w WhatsAppie wykrywane są na kilka sposobów

Jednym z etapów jest sprawdzenie, czy numer IP, z którego wysyłane są wiadomości pokrywa się – w kontekście lokalizacji – z miejscem rejestracji numeru telefonu. Ten jest w końcu znany, bowiem jego podanie jest konieczne do założenia nowego konta w komunikatorze. Inne zabezpieczenie sprawdza, czy z tego samego komputera nie jest podejmowana próba założenia kilku kont jednocześnie z wykorzystaniem podobnych numerów lub takich, które zostały wcześniej odrzucone. W przypadku wykrycia próby oszustwa, założenie konta zostaje zablokowane. Ze wspomnianych dwóch milionów miesięcznie, w ten sposób eliminowanych jest 20 proc. potencjalnie niebezpiecznych użytkowników.

Inny algorytm zajmuje się analizą na bieżąco wysyłanych wiadomości. Zasada działania jest dość prosta: oprogramowanie analizuje, czy wysyłane wiadomości powstają w wyniku ręcznego wprowadzania tekstu. Jeśli z jakiegoś konta wysyłane są setki wiadomości w ciągu kilku sekund, a wszystko dzieje się w kilka minut po założeniu konta, raczej łatwo wywnioskować, że jest to efekt działania bota. Na koniec dochodzą do tego także inne zabezpieczenia, w tym sprawdzanie bezpieczeństwa przesyłanych linków.

WhatsApp dostał niedawno nowe zabezpieczenia

Kwestia walki z niechcianymi wiadomościami to tylko jeden z kierunków rozwoju mechanizmów zabezpieczających, jakie trafiają do WhatsAppa. Równolegle w aplikacji pojawiają się także nowe funkcje, w tym te związane z zabezpieczaniem dostępu. Niedawno w aplikacji mobilnej dla użytkowników iOS-a pojawiła się obsługa Touch ID i Face ID, a niedługo nowe metody zabezpieczeń trafią także do edycji na Androida.

Wiele zmian dotyczy także interfejsu. Stosunkowo niedawno zaktualizowany został sposób wyszukiwania animacji GIF, a niebawem do programu ma trafić wyczekiwany ciemny motyw. Zależnie od implementacji, odnośnie której jak na razie pojawiają się głównie domysły, może się on przyczynić do zmniejszenia zużycia energii w smartfonach z ekranami OLED.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.